©Netflix

In deze supermarktketen hoor je straks alleen nog maar AI-muziek
AI-muziek neemt niet alleen streamingdiensten zoals Spotify over, maar ook supermarkten. Bij de Belgische supermarktketen Carrefour hoor je vanaf 2028 geen hits van echte artiesten meer, maar klinkt er AI-muziek uit de speakers. In sommige filialen zijn ze daar zelfs al mee begonnen.
Volgens de supermarktketen is het een manier om geld te besparen. Het is nu eenmaal goedkoper om AI iets te laten maken dan om de muziek van bekende artiesten tussen de schappen te laten schallen. Je hoeft dan tenslotte nauwelijks te betalen voor de auteursrechten.
Geldbesparing is echter niet de enige motivatie achter dit besluit. Volgens Carrefour wordt muziek zo ook een prominenter onderdeel van de marketingstrategie. Een voordeel dat ze daarbij noemen is dat ze meer seizoensgebonden muziek kunnen draaien.
AI-muziek in supermarkten slecht nieuws voor artiesten
Carrefour mikt erop om vanaf 2028 in alle 700 filialen AI-muziek ten gehore te brengen. Dat is slecht nieuws voor artiesten: muziek die wordt gedraaid in openbare ruimtes is voor hen namelijk een belangrijke inkomstenbron. Volgens Sabam kan ongeveer een kwart van deze inkomsten verdwijnen als grote ketens voortaan voor rechtenvrije muziek kiezen.
Carrefour is bovendien niet de enige die bezig is met AI-muziek. Ook de Belgische bouwmarktketen Brico maakt er werk van. Die keten werkt samen met een bedrijf dat op AI gebaseerde muziek maakt, namelijk M-Cube. Daar zitten nog wel menselijke producers achter, maar de basis bestaat uit wat ze noemen ‘muziek met inbegrepen licentierechten’.
Meer controle en geldbesparing
Deze overstap geeft winkels meer controle over de sfeer in hun pand. De muziek kan beter worden afgestemd op het seizoen of zelfs op het moment van de dag. Daarnaast kun je makkelijker voorkomen dat er ongepaste muziek over de supermarktvloer schalt. Die voordelen, bovenop de besparing, maken deze beslissing best te begrijpen.
Toch is er ook kritiek. Het is niet bepaald sympathiek om wél muziek te willen draaien, maar niet bereid te zijn om daar artiesten voor te betalen. Daarnaast zouden we het ook enorm gaan missen om tijdens het boodschappen doen opeens een hit te horen die je allang was vergeten. Misschien kunnen winkels ook eens kijken naar een hybride oplossing?
Lees meer over AI en bekijk meer nieuws in de Bright-app.