Fidias, Wikimedia Commons

Fidias, Wikimedia Commons

Dit is hoe YouTubers tegenwoordig geld verdienen

1Reacties

YouTubers zijn hun afhankelijkheid van advertentie-inkomsten en merksamenwerkingen sterk aan het verminderen. Ze vormen nu hun eigen mediabedrijven.

Dit komt vooral doordat inkomsten uit advertenties onvoorspelbaar zijn en doordat beleidswijzigingen van YouTube onverwachts kunnen verdwijnen. Makers realiseren zich dat het bouwen op één platform te riskant is.

Mediabedrijven

Veel YouTubers zijn daarom niet langer alleen makers, maar verticaal geïntegreerde mediabedrijven. Ze starten ondernemingen zoals productlijnen, fysieke winkels en consumentenmerken die losstaan van het YouTube-algoritme. Deze groeien vaak duurzamer en sneller dan hun videokanalen zelf.

MrBeast als voorbeeld

MrBeast, met 442 miljoen abonnees, is hier het ultieme voorbeeld van. Wat begon als merchandise is geëxplodeerd tot een zakelijke portfolio, waaronder het snackmerk Feastables. Dit merk, met de MrBeast Bar, genereerde al snel miljoenen aan omzet. Tegenwoordig is Feastables winstgevender dan zijn YouTube-content. In 2024 behaalde Feastables 250 miljoen dollar aan inkomsten en 20 miljoen dollar winst, terwijl zijn mediabedrijf 80 miljoen dollar verlies leed. De content is dus marketing, het bedrijf is de winst.

Meer lezen? Download dan onze app!