© Sony

© Sony

Digitale PlayStation-winkel krijgt een consumentvriendelijke functie

PRAAT MEE!

Sony heeft, zonder daarover iets bekend te maken, een handige en consumentvriendelijke functie toegevoegd aan de PlayStation Store. Je kunt nu zien wat games die in de aanbieding zijn de afgelopen dertig dagen gekost hebben, waardoor je een geïnformeerde keuze kunt maken.

De functie is nu beschikbaar, onder meer in Nederland. De onderstaande foto hebben we zelf gemaakt op onze Nederlandse PlayStation 5. Dankzij dit beetje extra informatie kun je iets beter inschatten of een spel nu voor een goede deal verkrijgbaar is of niet. Helaas gaat de prijsinformatie niet verder dan de afgelopen dertig dagen, maar iets is beter dan niets.

Bovendien voldoet Sony hiermee aan de Europese richtlijn in de vorm van de Omnibus Directive. Dit is een Europese wet die de consumentenbescherming moderniseert en versterkt, met name voor online omgevingen, die bedrijven verplicht tot meer transparantie. De belangrijkste regels betreffen onder meer prijsverminderingen (de ‘van-prijs’ moet de laagste prijs van de afgelopen dertig dagen zijn) en het verifiëren en eerlijk weergeven van gebruikersrecensies.

Prijsgeschiedenis te zien in PlayStation Store© Wesley Akkerman

Prijsgeschiedenis te zien in PlayStation Store

Eerder deze maand maakte Sony het ook al mogelijk dat gamers geschreven klantreviews kunnen achterlaten in de PlayStation Store.

PlayStation Store-prijsinformatie

Nu is het zo dat er al heel lang externe partijen bestaan die hierover gedetailleerde en transparante informatie kunnen bieden, die veel verder teruggaan dan de laatste dertig dagen. Die zullen mogelijk niet heel veel bezoek gaan mislopen, aangezien je met dergelijke diensten nog veel beter geïnformeerd bent dan de minimale informatie die Sony nu, verplicht, toont. Desondanks is de functie welkom voor iedereen die snel wie zien hoe de vlag erbij hangt.

Dankzij een uitgebreidere prijsgeschiedenis kun je snel in kaart brengen in hoeverre game-aanbieders de prijzen manipuleren om op bepaalde momenten beter uit de bus te komen. Aan de andere kant kunnen diezelfde ontwikkelaars en uitgevers moeilijker de prijs met bijvoorbeeld 30 procent verhogen en dan vervolgens meedoen met winkelwijde actie waarbij spellen 25 procent goedkoper zijn. Want dergelijk gedrag komt dan eerder aan het licht.

Lees meer nieuws over games en mis niets met onze Bright-app.