©Bright

©Bright

De OG is terug: eerste indruk Nissan Leaf

Update: 29 oktober om 08:48
PRAAT MEE!

We moeten er nog even op wachten. Maar onze autotester Rutger mocht al rijden in de nieuwe Nissan Leaf die voorjaar 2026 uitkomt. Is de OG onder de elektrische auto’s een aanrader in deze nieuwe derde generatie? 

Het Japanse Nissan was in 2010 een pionier met het op de markt brengen van de eerste generatie Leaf. Een massageproduceerde elektrische middenklasser. Ik was meteen om. Stil, comfortabel, directe respons, heerlijk audiosysteem. Ik vergaf het moeiteloos zijn wat dubieuze ontwerp en matige rijbereik. Maar met name dat rijbereik en de beperkte snellaadmogelijkheden werden de achilleshiel van de Leaf. Want ook de 2e generatie uit 2018 had een accu die iet actief gekoeld werd, waardoor snelladen slechts met beperkte snelheid mogelijk was. Terwijl je met een elektrische Hyundai of Kia tegen die tijd moeiteloos op vakantie kon, was de Leaf nog wel een auto met een serieuze gebruiksaanwijzing voor langere ritten. 

Dat is jammer, want Nissan maakt fijne auto’s. De grotere elektrische Ariya SUV liet zien dat Nissan wel degelijk in staat was tot het maken van een moderne concurrent. Maar die auto was in het begin heel duur. Voor een auto van €48000 had de Ariya teveel concurrentie van merken die als meer premium ervaren worden zoals Volvo bijvoorbeeld. Met recente actiemodellen is die prijs gezakt naar zo’n €41000. De versie met de grotere 87 kWh accu begon ooit bij €56000 en is nu voor rond de €45000 te koop. 

Nissan Leaf 2026

Eindelijk revanche?

Het ging Nissan dus niet voor de wind in EV land. Maar met de nieuwe Nissan Leaf hopen ze dat recht te zetten. Er is een versie met 52 kWh en eentje met 75 kWh. Die eerste wordt verwacht voor ongeveer €36K te koop te zijn, de tweede vanaf €41K. Qua prijzen zitten ze dus een stuk gezonder. Maar ook is er nu een CCS aansluiting voor snelladen in plaats van een ouderwetse Chademo plug. En de accu wordt actief gekoeld waardoor je met laadsnelheden tot wel 150 kW kunt laden. 

Op papier dus niets dan goed nieuws. Maar hoe is de praktijk. De eerste visuele kennismaking is even een zoektocht. De nieuwe Leaf lijkt in niets op de oude. Hij heeft een nieuwe neus, een kont die meer weg heeft van een oude 300ZX, dan van de vorige Leaf. De auto is ook 2 centimeter hoger, 2 centimeter breder, maar ook 14 centimeter korter geworden. Dat geeft de auto een wat gedrongen visueel karakter. Mijn eerste indruk was dan ook niet zo positief, maar na een drietal dagen in de buurt van de auto te zijn geweest begon het in ieder geval te wennen. Deze crossover is ook nog eens aerodynamischer dan zijn voorganger. Dankzij een actief openende grill en een helemaal gladde onderkant. Zelfs de boutjes hebben een afdekkapje. 

Achter het stuur vallen in eerste instantie twee dingen op. De twee grote 14” schermen naast elkaar met op de rechter een Google Maps kaart. En het stuur heeft een enorme hoeveelheid knoppen, zowel links als rechts. Dat is in eerste instantie intimiderend en na een half uur superfijn, omdat je nergens een menu voor in hoeft te navigeren op het touchscreen. 

Nieuwe infotainmentsysteem op basis van Google Automotive

Nieuwe infotainmentsysteem op basis van Google Automotive

Behoorlijk veelbelovend

De versie met de kleine accu heeft een bereik van 440 kilometer volgens de WLTP en de 75 kWh accu heeft een bereik van maar liefst 622 km. Rijd je gemiddeld 110 km/u dan kun je met de grote accu volgens Nissan alsnog 430 kilometer. Drie uur doorklappen dus en dan heb je nog kilometers in de accu. Dat maakt van de versie met de kleine accu al een prima reisgenoot, maar de 75 kWh variant kan echt met de grote jongens meedoen. In onze test, waarin we weinig snelweg hebben gedaan, hadden we een verbruik van net onder de 15 kWh per 100 kilometer. 500 kilometer hadden wij dus gered. 

De achterpassagiers hebben wel beduidend minder ruimte dan in de voorganger. Dat is niet zo gek, want die 14 cm moet ergens effect hebben. De bagageruimte is nog steeds flink met 437 kilometer en heeft nu ook allerhande slimme verdeelmogelijkheden en een dubbele bodem. Ergerlijk: er is nog steeds geen frunk voor je laadkabel. Een perfecte auto is het dus niet geworden. Maar met de te verwachten vanafprijs, het nieuwe infotainmentsysteem en het verbeterde bereik en laadprestaties is de Leaf absoluut een auto om op je shortlist te zetten. Volgend jaar een uitgebreidere kennismaking. 

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.