©Unsplash

©Unsplash

Meta gaat vanaf volgend jaar een einde maken aan deze handige WhatsApp-functie

PRAAT MEE!
Redacteur

Meta heeft een grote stap gezet in de volledige controle over zijn AI-ecosysteem. Het Amerikaanse bedrijf zal vanaf 15 januari 2026 alle chatbots van derde partijen, waaronder ChatGPT en Perplexity, verbannen uit WhatsApp. 

Sinds eind vorig jaar maakt OpenAI het mogelijk om ChatGPT ook binnen WhatsApp te gebruiken. Door de chatbot als contact toe te voegen kunnen gebruikers vragen stellen of zelfs afbeeldingen genereren, zonder de populaire chat-app van Meta te verlaten. 

Vanaf 15 januari 2026 komt daar echter verandering in, zo bevestigt Meta in een update van de WhatsApp Business API-richtlijnen. De nieuwe regels verbieden ontwikkelaars van taalmodellen, generatieve AI-platforms en AI-assistenten om de API nog te gebruiken. Met andere woorden: Meta wil alleen dat zijn eigen AI nog toegang heeft tot de gesprekken op WhatsApp. 

Meta ‘beschermt’ WhatsApp met nieuwe regels 

De nieuwe regels lijken in het leven geroepen te zijn om Meta AI exclusieve toegang tot de miljarden gebruikers van WhatsApp te geven, maar Meta verkoopt dat anders. Volgens het Amerikaanse bedrijf draait de maatregel om “infrastructuurbelasting”. Daarmee wordt de hoeveelheid dataverkeer en ondersteuning die derde partijen zouden veroorzaken. 

Dat wil overigens niet zeggen dat alle AI-gerelateerde bots uit WhatsApp worden verbannen. Bedrijven als banken, luchtvaartmaatschappijen en webwinkels kunnen hun klanten nog steeds bedienen met hun AI-klantenservice. Het zijn vooral diensten als ChatGPT die volledig worden geblokkeerd. 

OpenAI heeft aan de hand van de nieuwe regels ook al leten weten dat ChatGPT vanaf 15 januari niet meer bereikbaar is op WhatsApp. 

Alles binnen de eigen muren 

Hoewel de belasting van de infrastructuur vast en zeker een rol zal spelen in de beslissing van Meta, heeft het bedrijf met WhatsApp vooral goud in handen. Door alleen de eigen AI toe te laten, houdt het bedrijf alle gesprekken, data en advertentie-inzichten binnen eigen muren. 

Elke chat met Meta AI levert extra informatie op over gebruikersvoorkeuren, die bijvoorbeeld kan worden gebruikt om reclames te personaliseren op Facebook, Instagram en WhatsApp. Gesprekken met externe bots zijn vanuit dat perspectief dus verloren kansen. 

Lees meer over WhatsApp en mis niets met de Bright-app.