De 'vermiste' Tesla Model S is terug, maar is verfijnd eigenlijk wel genoeg?

De 'vermiste' Tesla Model S is terug, maar is verfijnd eigenlijk wel genoeg?

PRAAT MEE!

Je kon er de afgelopen tijd bijna niet meer omheen: de Tesla Model 3 en Model Y domineren het straatbeeld. Maar de auto's waar het allemaal mee begon, de Model S en Model X, waren van de Nederlandse radar verdwenen. Een tijdje geleden vroeg ik me hier op Bright nog hardop af of ze een stille exit maakten.

Nu zijn ze plotseling terug. Tesla kondigt 'verfijnde' versies van de Model S en Model X aan voor Nederland, per direct te bestellen.

De grote vraag is natuurlijk: is een 'verfijning' genoeg voor een auto die in zijn basis al sinds 2012 (dertien jaar!) meegaat? En dat in een markt waar je voor 110.000 euro ook bij Mercedes, BMW of Audi kunt winkelen.

Eindelijk focus op comfort?

Tesla lijkt met deze update vooral te luisteren naar het punt waar de S en X het altijd lieten liggen tegenover de Duitse concurrentie: comfort en geluid.

De Model S mocht dan sneller zijn dan alles en iedereen, hij was nooit zo stil of comfortabel als een EQS. Daar moet nu verandering in komen. Tesla belooft:

  • Een stiller interieur: Betere isolatie tegen wind- en afrolgeluiden en verbeterde actieve ruisonderdrukking.
  • Meer comfort: Een "herzien en gefinetuned" luchtveringssysteem.
  • Luxe-upgrades: Dynamische sfeerverlichting en een nieuw ontworpen onderstel.

Vooral dat aangepaste luchtveringssysteem is cruciaal. De Model S was altijd al een fantastische lange-afstandsauto dankzij het Supercharger-netwerk, maar de vering was (zeker op de Plaid) soms onnodig stug. Als ze dat hebben weten te verbeteren naar het niveau van een Mercedes EQE of EQS, hebben ze een belangrijke slag gewonnen. Daarnaast zijn er kleinere, maar welkome updates, zoals een frontcamera (handig met die lange neus) en een duidelijke dodehoekindicator.

De Plaid blijft het prestatiekanon

Natuurlijk blijft de Plaid-versie het absurde acceleratiewonder, mocht je haast hebben bij het stoplicht. De Model S Plaid (0-100 km/u in 2,1s) en Model X Plaid (2,6s) blijven de snelst accelererende productieauto's in hun segment.

De S Plaid krijgt zelfs wat extra aerodynamische tweaks, zoals een nieuwe frontsplitter en een carbon fiber spoiler, voor meer stabiliteit op hoge snelheid. Leuk voor de Nürburgring, maar de vraag is of je er op de A2 veel van merkt.

Nieuwe Model S en X

Het échte probleem: de 'T' op de neus

Dat brengt me bij het lastigste punt. De Model S was lange tijd de onbetwiste koning van de elektrische snelweg. Maar die tijd is voorbij. De concurrentie, zoals de Mercedes EQS en BMW i7, is qua interieurkwaliteit en 'premium gevoel' simpelweg een klasse hoger.

En dan is er het imago.

Voor meer dan 110.000 euro koop je niet alleen een auto, je koopt een visitekaartje. En de 'T' op de neus heeft door de aanhoudende capriolen van de CEO flink aan glans verloren. Waar Tesla ooit stond voor de frisse, slimme toekomst, kleeft er nu een polariserende smaak aan het merk. Voor hetzelfde geld rijd je een BMW i5 of Mercedes EQE van vergelijkbaar formaat, zonder dat je bij het volgende kringgesprek je autokeuze hoeft te verdedigen.

Is deze update genoeg?

Deze 'verfijning' kan twee kanten op. Als Tesla dezelfde stap heeft gezet als bij de recente 'Highland'-update van de Model 3, dan kunnen de S en X opeens een stuk volwassener en stiller aanvoelen. Dan is het een serieuze concurrent.

Maar als de upgrades slechts marginaal zijn, vrees ik dat het niet genoeg is. De technische specificaties (bereik tot 744 km WLTP voor de S) zijn nog steeds top, maar de waardevermindering van het merk zelf zou wel eens zwaarder kunnen wegen dan een stillere cabine.

De vernieuwde Model S is leverbaar vanaf €110.990 en de Model X vanaf €115.990. De eerste leveringen worden al in november verwacht.