©Apple

©Apple

Apple is er klaar mee en dreigt deze privacy-functie uit te schakelen in Europa

PRAAT MEE!

Apple overweegt om de privacyfunctie App Tracking Transparency (ATT) in Europa uit te schakelen. Dat is de functie waarmee je kunt aangeven of een app je activiteiten in andere apps en op websites van derden mag volgen voor gepersonaliseerde advertenties. De reden: aanhoudende druk vanuit politieke en commerciële lobbyclubs.

App Tracking Transparency bestaat inmiddels al een aantal jaar en als iPhone-gebruiker heb je er ongetwijfeld weleens mee te maken gehad. Bijvoorbeeld via de pop-up met de vraag of een app je mag volgen over andere apps en websites. Fijn voor gebruikers, minder voor adverteerders.

Door deze privacyfunctie raakten adverteerders een belangrijk wapen kwijt. Zo zou App Tracking Transparency ervoor hebben gezorgd dat bijna de helft van de cross-app en cross-site tracking in de VS is verdwenen. Dat Apple jouw privacy boven het belang van adverteerders zet klinkt positief, maar er is ook kritiek.

Apple is klaar met de kritiek

Volgens de Duitse waakhond Bundeskartellamt zou Apple zichzelf minder strikt behandelen dan externe ontwikkelaars, waardoor de eigen apps van Apple mogelijk een voordeel hebben. Dat is volgens de toezichthouder een vorm van oneerlijke concurrentie. Ook in Italië is het onderwerp van discussie en klinkt de oproep om de functie af te zwakken. In Frankrijk kreeg Apple hier zelfs al een boete voor.

Apple ergert zich hier mateloos aan. Het bedrijf stelt dat het juist strengere privacyregels voor zichzelf hanteert en gebruikers laat kiezen of ze gepersonaliseerde advertenties willen. We willen allemaal meer privacy, en volgens Apple zorgt App Tracking Transparency daar juist voor. Daarom steekt de kritiek extra.

Het einde van App Tracking Transparency in Europa?

De aanhoudende lobby in Europa is inmiddels zo sterk dat Apple overweegt om App Tracking Transparency dan maar helemaal uit te schakelen. Dit zou betekenen dat gebruikers straks minder controle hebben over wie hen kan volgen, terwijl advertentiebedrijven weer meer vrijheid krijgen.

Apple waarschuwt dat het uitzetten van App Tracking Transparency vooral de Europese consument zal schaden. De bal ligt nu weer bij de Europese toezichthouders. Zij moeten bepalen of deze functie een nobele privacytool is of dat Apple hem inzet om een oneerlijk voordeel te behalen.