Olichel, Pixabay

Microsoft ontkent beschuldiging dat in-gamebeelden worden gebruikt voor AI
Microsoft zegt dat het de in-gamebeelden van gebruikers niet gebruikt voor het trainen van zijn AI-model.
Het bedrijf claimt daarentegen dat er wel screenshots worden gemaakt om de gebruiker van betere antwoorden te voorzien. Daarnaast wordt de AI wel getraind op de chats die de speler met de Copilot heeft.
ResetEra-klacht
Iemand schreef op ResetEra dat op basis van netwerkverkeer de Gaming Copilot screenshots maakt van wat spelers in games doen. Deze worden vervolgens naar Microsoft-servers gestuurd om AI te trainen.
De klacht van de gebruiker was mede gebaseerd op de privacy-instellingen van Gaming Copilot. Eén van die instellingen bepaalt dat het Gaming Copilot-model wordt getraind op basis van tekst, en deze functie staat bovendien standaard ingeschakeld. De Resetera-gebruiker uitte ook bezorgdheid over het feit dat er screenshots werden gemaakt van games die onder een strikte geheimhoudingsplicht (non-disclosure agreement, NDA) vielen.
Ontkenning
Tegenover Tom's Hardware heeft Microsoft echter ontkend dat de kunstmatige intelligentie getraind wordt op basis van de vastgelegde in-game beelden: “Als je actief Gaming Copilot in Game Bar gebruikt, kan de functie screenshots van je gameplay gebruiken om een beter begrip te krijgen van wat er gebeurt in het spel en om je van betere antwoorden te voorzien. Deze screenshots worden niet gebruikt om AI te trainen en Gaming Copilot is een optionele functie die alleen toegang heeft tot gameplaybeelden als je een spel gebruikt en de functie actief iets vraagt."
"Los daarvan, kan Gaming Copilot tekst- of spraakgesprekken met spelers gebruiken om de AI te trainen en te verbeteren."