©Mercedes-Benz

Mercedes sluit het EQC-hoofdstuk: nieuwe elektrische GLC krijgt 713 km range
De eerste Mercedes EQC was een belangrijke stap voor het merk, maar geen onverdeeld succes. Het was in essentie een aangepaste GLC met een brandstofmotor-platform, wat resulteerde in een compromis. Hoewel het MBUX-systeem en de afwerking op niveau waren, lieten de binnenruimte, het ontbreken van een 'frunk' en de efficiëntie te wensen over. De auto liep bij zijn introductie al achter op directe concurrenten.
Die periode lijkt Mercedes nu af te sluiten. Het merk heeft de opvolger gepresenteerd: de 'nieuwe elektrische GLC'. Dit model is nu te bestellen en, belangrijker nog, het is wél van de grond af aan als EV ontwikkeld.
Een dedicated EV-platform maakt het verschil
Het grootste nieuws zit niet in de (optionele) verlichte grille, maar in de architectuur. Deze GLC staat op een specifiek EV-platform. Dat levert direct tastbare voordelen op. Zo is de wielbasis 84 millimeter langer dan die van de brandstofvariant, wat zich direct vertaalt in meer beenruimte voor de passagiers. Minstens zo praktisch: de auto heeft nu een 'frunk' (een bagageruimte onder de voorklep) van 128 liter. Daarmee lost Mercedes twee van de grootste kritiekpunten op de vorige EQC op.
De specificaties van het introductiemodel, de GLC 400 4MATIC, zijn zeer competitief:
- Vermogen: 360 kW (489 pk)
- Actieradius: Tot 713 km (WLTP)
- Laden: Dankzij 800V-technologie kan de auto in 10 minuten tot 303 km bereik bijladen.
- Prijs: Vanaf € 72.642
Een warmtepomp, cruciaal voor een stabiel bereik in de winter, is standaard aanwezig.
De nieuwe verhoudingen in het premium-segment
De vanafprijs van ruim 72.000 euro is fors, maar plaatst de GLC scherp in het premium-segment. Vooral Audi lijkt het lastig te krijgen. Hun Q8 e-tron, die nog op een ouder platform staat, wordt op papier voorbijgestreefd op zowel bereik als laadsnelheid. De échte strijd zal gevoerd worden met de aanstaande 'Neue Klasse' iX3 van BMW, die eveneens 800V-techniek en een hoge actieradius belooft.
We zetten de belangrijkste concurrenten (instapmodel met AWD) naast elkaar:
Model | Vanafprijs | Accu (bruikbaar) | Actieradius (WLTP) | Max. Snelladen (DC) |
|---|---|---|---|---|
Mercedes el. GLC 400 | € 72.642 | 94 kWh | 713 km | 330 kW |
BMW iX3 (Neue Klasse) | € 70.500 | 108.7 kWh | tot 805 km* | 400 kW |
Audi Q8 50 e-tron | € 69.750 | 89 kWh | 491 km | 150 kW |
Tesla Model Y LR AWD | € 52.990 | 75 kWh | 533 km | 250 kW |
Nio EL6 (75 kWh) | € 67.900 | 70.5 kWh | 406 km | 140 kW |
*Let op: BMW communiceert de meest gunstige (TEL) waarde; de WLTP-range van de Mercedes is mogelijk een meer gemiddelde afspiegeling.
Conclusie
Mercedes stapt af van de meeloper-positie en presenteert met de elektrische GLC een koploper. De combinatie van een substantieel bereik, zeer snelle 800V-laadtechniek en een beter ruimteaanbod maakt dit de auto die de EQC had moeten zijn.
De Tesla Model Y blijft de maatstaf als het gaat om prijs-bereikverhouding. Maar in de Duitse premium-strijd zet Mercedes nu een serieuze stap vooruit, waarmee het de Audi Q8 e-tron technisch deklasseert en de toon zet voor de aanstaande confrontatie met de nieuwe BMW iX3.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.