©Unsplash

Duitsland denkt aan bizarre straf voor hybride-rijders die niet stekkeren
In theorie zijn plug-in hybrides een uitstekende manier om de CO₂-uitstoot van auto’s te verlagen. In de praktijk valt dat echter tegen, omdat veel eigenaren hun auto zelden opladen. De meeste PHEV’s rijden daardoor vooral op benzine. Om daar verandering in te brengen, pleit de Duitse auto-industrie nu voor een laadplicht.
Plug-in hybrides zijn op papier de ideale klimaatvriendelijke middenweg. Korte ritjes rij je elektrisch en langere stukken op benzine, met als resultaat een lagere uitstoot. Helaas valt dat in de praktijk vies tegen: de CO₂-uitstoot ligt soms tot wel vijf keer hoger dan op papier.
Dat komt doordat veel PHEV-rijders niet de moeite nemen om op te laden. In plaats van regelmatig stekkeren, kiezen onze oosterburen vaker voor ouderwets tanken. Zo vervalt het nut van een plug-in hybride en rijd je in feite vooral in een benzineauto met een accu als extra ballast. Dat is slecht voor het milieu en kan bovendien het einde betekenen van de hybride met stekker.
Is er toekomst voor de hybride?
De auto-industrie, vooral de Duitse, staat onder flinke druk. Fabrikanten moeten de uitstoot van hun modellen de komende jaren fors terugbrengen. Hybrides zijn een goede manier om dat te doen, maar dat werkt alleen als ze op de juiste manier worden gebruikt. De sector is bang dat PHEV’s anders straks worden uitgesloten van Europese regelgeving voor de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor.
De voorzitter van autolobby VDA, Hildegard Müller, komt daarom met het plan ‘Red de plug-in hybride’. Het idee is dat PHEV-rijders hun auto gaan gebruiken zoals bedoeld, en laten zien dat deze auto’s daadwerkelijk een milieuvriendelijk alternatief zijn voor gewone benzineauto's. Het is dus aan de plug-in-hybride-eigenaren om hun auto al stekkerend te redden.
Niet stekkeren? Dan krijg je minder vermogen
De vraag is echter hoe de autolobby dat voor elkaar gaat krijgen. Hoe zorg je ervoor dat PHEV-rijders vaker naar de stekker grijpen dan naar de benzinepomp? Een idee dat rondgaat, is om voertuigen zo te ontwerpen dat je min of meer gedwongen wordt om regelmatig te laden. Doe je dat niet, dan zou je volgens dit voorstel worden beperkt in motorvermogen.
Hoe vaak je moet stekkeren en hoeveel je PHEV ‘generfd’ wordt als je dat niet doet, is nog onbekend. Hoe dan ook is het een opvallend en eigenlijk best bizar plan. Het is daarom maar de vraag of dit niet juist averechts gaat werken. Misschien loont het meer om een manier te vinden waarbij PHEV-eigenaren op een positieve manier worden gemotiveerd.
Lees meer over EV's en PHEV's, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.