©Samsung

Advertenties op je slimme koelkast: zo ziet dat eruit
Aangezien slimme apparaten constant met het internet verbonden zijn, krijgen ze continu updates. Vaak zijn die prima, omdat ze functies toevoegen of verbeteren. Samsung komt nu met advertenties voor je slimme koelkast: dat ziet er opvallend uit.
Samsung onthulde onlangs al dat het zou komen met een koelkast van 2500 euro die alsnog reclame laat zien. Hoewel we dit waarschijnlijk allemaal hebben zien aankomen, en Amazon hier ook een handje van heeft met zijn smart apparaten, blijft het toch een vervelend idee. Je koopt een apparaat met je eigen geld en bent daar dus de eigenaar van – maar toch kan de aanbieder besluiten iets anders met de door jou aangekochte hardware te doen. Samsung heeft het nieuws over de reclame in elk geval bevestigd en laten weten dat ze vanaf 3 november uitrollen.
De advertenties komen naar compatible producten, aldus het merk, en zijn zichtbaar in de widgets (die ook informatie tonen over het weer, je agenda en het nieuws). Daarnaast kan het zijn dat je de reclame ook op andere plekken gaat tegenkomen. Een bittere pil, aangezien slimme Samsung-koelkasten echt niet goedkoop zijn. Voor nu blijft de schade nog beperkt: de advertenties komen alleen naar Family Hub-koelkasten in de Verenigde Staten.
Hoe dat eruit ziet toont The Verge, dat afbeeldingen in handen heeft. Op de koelkasten gaat het bijvoorbeeld om een banner onderaan het grote scherm, die elke tien seconden rouleert tussen het weer, je agenda en een reclame. Wel komen de reclames alleen naar die hele grote schermen: koelkasten en andere slimme apparaten met kleinere schermen zoals recente wasmachines en drogers van Samsung blijven voorlopig reclamevrij.
© SamsungHet koelkast-scherm laat elke tien seconden wat anders zien: soms weer, soms een reclame.
Samsung Family Hub met advertenties
Verder is het zo dat de reclame tot nu toe alleen Samsung-producten behelst, maar dat kan natuurlijk op een later moment veranderen. Datzelfde geldt voor de beschikbaarheid per regio of apparaat. Nu is het wel mogelijk de advertenties uit te schakelen, maar dan moet je wel bereid zijn de informatiewidget te verwijderen. Als je dan net gewend bent aan het gemak van zo’n Family Hub-koelkast, dan kunnen we het ons voorstellen dat ook dat best zuur is.
De aankomende update voor Family Hub-koelkasten brengt overigens nog meer met zich mee. Zo trekt Samsung de interface helemaal recht op de modellen van 2024 en 2025 en moet AI Vision nu slimmer zijn. De AI-dienst kan meer soorten voedsel en verpakkingen herkenningen die in de koelkast liggen, waardoor je mogelijk minder snel dubbele dingen koopt of etenswaren weggooit. Ook kun je gemakkelijker van account wisselen en is de beveiliging verbeterd.
Lees meer nieuws over smarthome en mis niets met onze Bright-app.