©Unsplash

Het gaat niet lekker met Xbox, omzet voor prijsverhoging 30 procent gedaald
Microsoft heeft geen lekker jaar als het op zijn Xbox-divisie aankomt. Het Amerikaanse bedrijf liet met zijn kwartaalcijfers zien dat de omzet voor de consoles met 30 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat terwijl de prijsverhoging pas deze maand inging.
Waar de omzet uit Xbox-content en diensten vrijwel gelijk bleef aan die van vorig jaar, is de omzet van de consoles dus hard achteruitgegaan. Daardoor lijkt de aangekondigde prijsverhoging, die alleen in de Verenigde Staten geldt, eerder een noodgreep te zijn.
Microsoft meldt dat er wel een lichte groei is te zien in de verkoopcijfers van zijn abonnementen en externe titels, maar dat deze vrijwel teniet worden gedaan door tegenvallende verkopen van eigen games. Iets dat, gezien het annuleren van meerdere projecten dit jaar, misschien niet enorm verrassend is.
Microsoft boekt meer succes met AI, Xbox steeds minder belangrijk
Het handelen van Microsoft laat zien dat Xbox steeds minder prioriteit heeft. Het Amerikaanse bedrijf richt zich voornamelijk op AI en is daar ook redelijk succesvol mee. De kwartaalcijfers laten bedrijfsbreed dan ook een groei van 17 procent zien. Dat betekent een omzet van 17,7 miljard dollar.
Die groei is volgens CEO Satya Nadella voornamelijk afkomstig van de AI-divisie. Volgens hem vormt dat inmiddels het zwaartepunt binnen het bedrijf. Microsoft zegt dan ook zijn AI-capaciteit met 80 procent uit te breiden en zijn datacentercapaciteit te willen verdubbelen in de komende twee jaar.
Hoe zit het met Sony PlayStation?
Sony heeft zijn kwartaalcijfers voor deze periode nog niet bekendgemaakt, dat staat op het programma voor 11 november. Daarmee moeten we het dus doen met de cijfers tot en met 30 juni 2025, en die zagen er best wel goed uit.
Het Japanse bedrijf verkocht in dat kwartaal 65,9 miljoen games voor de PlayStation 4 en PlayStation 5, wat een stijging was van 12,3 miljoen games ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In datzelfde kwartaal verscheepte het bedrijf ook 2,5 miljoen PlayStation 5-consoles, wat een verschil van 100.000 was.
Op 11 november weten we dus hoe het er bij PlayStation voorstaat, maar het is nu ieder geval wel duidelijk dat Xbox minder prioriteit heeft bij Microsoft en met dergelijke aantallen zal dat niet snel veranderen.
Lees meer over Microsoft en mis niets met de Bright-app.