Lockheed Martin, Gary Tice

Lockheed Martin, Gary Tice

Dit vliegtuig kan ons potentieel twee keer zo snel vervoeren dan commerciële vliegtuigen

PRAAT MEE!

Dinsdag steeg boven de Mojavewoestijn in Californië NASA’s nieuwste vliegtuig op: de X-59 Quesst. Het toestel moet aantonen dat supersonische vluchten niet per se gepaard hoeven te gaan met ongelofelijk harde knallen.

De X-59 vloog ruim een uur, bestuurd door NASA-testpiloot Nils Larson, en keerde daarna veilig terug naar de aarde. De vlucht was bedoeld om te controleren of het toestel veilig en vliegwaardig is. NASA noemt het vliegtuig ‘een symbool van Amerikaanse vindingrijkheid’. Het vormt volgens de organisatie een nieuwe stap richting stillere, snellere luchtvaart.

Sonic boom-geluid

In de VS zijn supersonische vluchten boven land nog verboden vanwege het sonic boom-geluid dat ontstaat wanneer een vliegtuig door de geluidsbarrière breekt. De X-59 kan dat probleem oplossen met een extreem langgerekte neus en een motor bovenop de romp, die geluidsgolven omhoog stuurt in plaats van omlaag. Zo zou niemand er last van moeten hebben. 

Op termijn wil NASA met de X-59 data verzamelen over hoe mensen op die stillere geluiden reageren. Die resultaten moeten leiden tot nieuwe internationale regels, zodat ook commerciële supersonische vluchten over land weer mogelijk worden.

Twee keer zo snel, en stil?

Als het project slaagt, zou een nieuwe generatie passagiersjets twee keer zo snel kunnen reizen. De X-59 is daarmee een test voor de toekomst van supersnel en stil vliegen.

Meer lezen over wetenschap? Download dan onze app!