©Unsplash

©Unsplash

Je verwacht het niet: sociale media volgens onderzoekers geen betrouwbare nieuwsbron

1Reacties
Redacteur

Wie zijn informatie van sociale media haalt, heeft niet per se de beste nieuwsbron te pakken. Dat wisten we gevoelsmatig misschien al, maar blijkt nu ook uit een onderzoek van de Cornell-universiteit. 

Nieuws dat viraal gaat, is vaak niet het beste nieuws. Die conclusie trekken onderzoekers van de Cornell-universiteit na het analyseren van bijna 11 miljoen verschillende posts op sociale media. Daarvoor werd gekeken naar het nieuws op zeven verschillende platforms: Bluesky, Mastodon, LinkedIn, X, TruthSocial, Grab en GETTR. 

Op alle platformen waren dezelfde patronen te vinden. Nieuws van minder geloofwaardige sites kregen gemiddeld 7 procent meer engagement dan van betrouwbare media, vooral emotionele en sensationele koppen zorgen voor betrokkenheid en zelfs als hetzelfde medium beide soorten nieuws deelde, trok het luiden bericht meer aandacht. 

Nieuws en Sociale Media zorgelijke combinatie 

Hoewel je zou verwachten dat de uitkomst van het onderzoek voornamelijk komt door de algoritmes achter de platforms, is dat duidelijk niet echt het geval. Menselijk gedrag speelt ook een grote rol. Mensen klikken simpelweg sneller op berichten die emoties oproepen, verontwaardiging wekken of drama beloven. 

Wat de oorzaak ook is, het is zorgelijk dat sociale media slechte journalistiek in principe beloond. Platforms hoeven kwaliteit niet meer bovenaan te zetten, desinformatie krijgt gratis algoritmische promotie omdat het voor meer interactie zorgt en betrouwbare journalistiek verliest bereik en invloed. 

Men wil nog weleens zeggen dat de ene politieke voorkeur meer voor dit soort situaties kan zorgen dan het andere, maar dat is volgens dit onderzoek ook totaal niet het geval. De voorkeur voor ophef boven nuance blijkt universeel. 

Maar wat nu? 

Nieuws en sociale media zijn al jaren geen goed huwelijk. In alle eerlijkheid hadden we deze conclusie ook zonder dit onderzoek kunnen trekken, maar het komt wel met een goed advies. Volgens de onderzoekers van de Cornell-Universiteit doen platformen er goed aan om een algoritme te bouwen voor nieuwsberichten. 

Er zijn al platformen die het voortouw nemen door AI-gestuurde geloofwaardigheidsscores, labels of waarschuwingen bij twijfelachtige bronnen en Instellingen waarmee gebruikers hun feed zelf kunnen sturen. Toch ligt de kern van het probleem niet direct bij de technologie zelf,  zoals het onderzoek stelt. 

“Gebruikers belonen verontwaardiging, niet juistheid. En daardoor wint drama het van degelijke journalistiek.” 

Lees meer over Sociale Media en mis niets met de Bright-app.