
Duurtest Mercedes-Benz CLA 250+ (deel 2): briljante app, schandalige abonnementen
Tijdens onze roadtrip van 2200 kilometer naar Milaan hadden we ruim de tijd om het infotainment en de software van de Mercedes-Benz CLA 250+ binnenstebuiten te keren. Tegenwoordig is een auto net zoveel smartphone als vervoermiddel, en op dat vlak laat Mercedes twee compleet verschillende gezichten zien. Aan de ene kant is er briljant digitaal gemak, aan de andere kant een verdienmodel waar je steil van achterover slaat.
Laten we beginnen met het goede nieuws. De bijbehorende app voor de iPhone is simpelweg fantastisch. Gebruik je iOS, dan tovert de Mercedes-app tijdens een laadsessie een handige widget (een Live Activity) op het lockscreen van je telefoon. Je ziet in één oogopslag het laadpercentage en de resterende tijd, zonder dat je de app hoeft te openen. Superhandig als je ergens een kop koffie zit te drinken. Ook op je Apple Watch kun je live meekijken terwijl de auto met een rotgang energie opslokt bij de lader.
Slimme navigatie, domme spraakassistent
De lofzang gaat nog even door als we kijken naar de ingebouwde navigatie. Die werkt geweldig. Het toevoegen van een laadstop is makkelijk en de informatievoorziening is ook heel handig. Je ziet vooraf precies hoeveel laders er staan, hoeveel er op dat moment bezet zijn en of er een eetgelegenheid bij zit. Voor lange ritten is dat echt ideaal.
Hoe slim de navigatie is, zo dom is de spraakassistent. Mercedes schermt ermee dat deze is uitgerust met AI, wat zou moeten betekenen dat je een vloeiend gesprek met je auto kunt voeren. In de praktijk is het een enorme tegenvaller. Het systeem begint soms zomaar uit het niets te praten en kan simpele vragen niet beantwoorden. Het kon me niet eens vertellen wat onze huidige bestemming was. Het absolute dieptepunt bereikten we toen we van Keulen naar Stuttgart reden en ik mondeling om een laadstop vroeg. De assistent suggereerde doodleuk een laadpaal in Noord-Brabant. Terwijl de navigatiesoftware zélf dondersgoed weet hoe het moet.

Knoppentaks
Dan moet me nu echt iets van het hart. We weten dat merken als BMW er een handje van hebben, maar Mercedes doet net zo vrolijk mee aan de abonnementsgekte. En ze slaan daarin volledig door.
Toen ik per ongeluk niet was ingelogd met mijn account in de auto (waar de abonnementen op geactiveerd staan), werkte er ineens van alles niet meer. Ik had geen connected navigatie, geen cruise control en, hou je vast, geen werkende parkeersensoren. Dat je maandelijks moet betalen voor een dienst die data verbruikt of bemand moet worden, daar is begrip voor op te brengen. Maar dat je een abonnement moet afsluiten voor parkeersensoren die fysiek in de fabriek in je bumper zijn geschroefd en waar je voor betaald hebt? Ik vind dat schandalig. Als je niet aan abonnementen vast wilt zitten, is deze auto meteen een afrader. Doodzonde. Ik zou het de jury van de European Car of the Year Award ook aanraden om hier naar te kijken. Want voor mij zou dit een reden zijn om een auto te laten staan.
Kamervragen over de occasionmarkt
De prijzen liegen er ook niet om. Alleen al voor 'Drive Assist' tik je € 42 per máánd af. Heb je deze CLA gekocht en wil je Drive Assist, de augmented reality navigatie, het entertainment data-abonnement, de ingebouwde dashcam gebruiken en je rug laten masseren? Dan ben je elk jaar nog eens € 750 kwijt voor functies die de hardware al aankan. Kunnen hier kamervragen over gesteld worden?
Het meest irritante van dit alles is de toekomst. Als eerste eigenaar krijg je deze functies bij aankoop vaak een paar jaar 'inclusief'. Maar pas na een paar jaar, of bij verkoop, verlopen deze abonnementen. De tweedehands koper die denkt een bomvolle Mercedes occasion op de kop te tikken, staat dus voor een onaangename financiële verrassing.
In deel 3: Genoeg geklaagd over de software. In het volgende deel gaan we het hebben over waar deze CLA 250+ écht voor gemaakt is: rijden. We duiken in de indrukwekkende actieradius, het snelladen en het comfort op hoge snelheid.















