© Brembo

© Brembo

Dit slimme remsysteem gebruikt geen vloeistof en gaat nu in productie

Praat mee!
Redacteur

De Italiaanse remmenfabrikant Brembo is begonnen met de massaproductie van Sensify. Dat is een elektronisch remsysteem dat zonder hydraulische leidingen werkt. Sensify zit nu al standaard onder elke nieuwe auto in een lopend project met een grote autofabrikant. Welke fabrikant dat is, houdt Brembo nog geheim. 

Bij een klassiek remsysteem druk je het pedaal in, waarna remvloeistof door dunne leidingen naar elk wiel loopt. Daar knijpen remblokken het wiel vast. Dit werkt prima. We doen dit al een eeuw zo. Af en toe vloeistof bijvullen of een lek herstellen hoort er gewoon bij. 

Sensify doet het anders. Elk wiel krijgt een elektronische remeenheid. Als je het pedaal indrukt, gaat een elektronisch signaal daarnaartoe. Het is net als steer-by-wire, maar voor je remmen. Brake-by-wire eigenlijk. 

Omdat elk wiel apart wordt aangestuurd, kan de software beter bepalen hoe hard er op die specifieke plek geremd moet worden. Daardoor zou de auto stabieler en voorspelbaarder moeten reageren in situaties waarin het er echt toe doet, bijvoorbeeld wanneer je gaat aquaplanen. 

Klaar voor de software-auto

Auto's worden steeds meer rijdende computers. In dat plaatje past een hydraulisch remsysteem niet meer. Een puur softwarematig systeem als Sensify wel: dat kan je in principe net zo goed updaten als de rest van de auto.

Brembo is overigens niet de enige die met een elektronisch remsysteem bezig is. Meerdere bedrijven zoals Bosch en ZF werken aan gelijkaardige technologie. Sensify is wel de eerste die van de lopende band rolt.

Zoals hierboven gemeld is er al een project met een grote autobouwer. Daar blijft het niet bij. Brembo zegt in een persbericht dat het contracten heeft getekend met andere autobouwers. Het verwacht binnenkort honderdduizenden exemplaren per jaar te leveren.