©Unsplash

©Unsplash

Datingapp Bumble massaal opgezegd: nu wil het rigoureus veranderen

Praat mee!
Redacteur

Het gaat niet zo goed met datingapp Bumble. De app verliest gestaag betalende abonnees. Daarom besluit het nu grondige verandering aan te brengen in hoe de app werkt.

Dat bevestigde Bumble CEO Whitney Wolfe deze donderdag in een interview met Axios.“We gaan afscheid nemen van het swipen en hallo zeggen tegen iets waarvan ik geloof dat het revolutionair is voor deze categorie,” zei Herd.  

Deze omslag komt niet als donderslag bij heldere hemel. In het eerste kwartaal van dit jaar zakte het aantal betalende abonnees met 21% naar 3.2 miljoen, ten opzichte van 4 miljoen vorig jaar. Het lijkt dus op een wanhopige poging om meer mensen opnieuw zoet te maken voor de app.

'Bewuste herstart'

“Dit is een periode van echte transformatie bij Bumble in de afgelopen kwartalen,” zei Whitney Wolfe Herd tijdens de kwartaalcijferpresentatie deze week. “We hebben bewust een herstart van onze gebruikersbasis doorgevoerd. We hebben er nadrukkelijk voor gekozen kwaliteit boven kwantiteit te stellen, met de focus op betrokken gebruikers met serieuze intenties. Die beslissing heeft onze totale omvang verkleind, maar de gezondheid van ons ecosysteem aanzienlijk verbeterd.” 

AI-dating

Zoals we vaker zien tegenwoordig zijn ook dating-apps intensief bezig met AI. In het verleden heeft Herd opmerkingen gemaakt die dat ook bevestigen. Bumble werkt op dit moment aan haar eigen AI dating-assistent genaamd Bee. Herd zegt zelf dat AI een supercharger is voor liefde en relaties.

Natuurlijk wordt AI nu al toegepast in datingapps. Het bepaalt namelijk wat en wie gebruikers te zien krijgen. Maar nu zou het in extremere mate kunnen worden toegepast, zoals persoonlijke AI-bots die elkaar gaan daten. Het valt te bezien of dit is waar potentiële gebruikers op zitten te wachten.