©Lime

©Lime

Lime -van de stepjes- gaat de beurs op: en dat is cruciaal

Praat mee!
Redacteur

E-stepjes- en e-bikemerk Lime gaat de beurs op. Het heeft lang geduurd, want er was wat vertraging, maar nu is het zover. Het bedrijf, dat onder andere door financiële middelen van Uber zo groot kon worden, wil de beursgang gebruiken om schulden af te betalen.

Bloomberg schrijft dat het bedrijf, dat eigenlijk Neutron Holdings Inc. heet, al vijf jaar de beurs op wil. Ceo Wayne Ting zei al in 2023 dat het de groei, de winst en de economische status heeft om de beurs op te gaan. Het enige wat nodig zou zijn is de juiste marktomstandigheden en die zijn er blijkbaar toch heel wat jaren niet geweest. 

Lime op de Nasdaq

Nu wel. Lime wil op de Nasdaq komen als LIME. Wat verdere voorwaarden zijn is onbekend. Het bedrijf heeft 521 miljoen dollar omgezet in 2023, 686,6 miljoen in 2024 en vorig jaar 886,7 miljoen dollar. Het gaat Lime dus zeker voor de wind. In Nederland is het aanzienlijk minder groot dan in het buitenland. 

Dat komt grotendeels omdat elektrische deelstepjes zoals die van Lime niet zijn toegestaan in Nederland. Je ziet het merk vooral in Utrecht en Rotterdam, waar je de fietsen ervan kunt pakken als je de app gebruikt. Recent werd nog bekend dat Lime gaat uitbreiden met 2.000 elektrische deelfietsen. 

Lime heeft 1 miljard dollar schuld, ondanks dat het bedrijf op zich goed draait. Het moet sowieso 675,8 miljoen dollar eind 2026 terugbetalen en daar heeft het nu geen geld voor. Het bedrijf waarschuwt investeerders wel dat het betwijfelt dat het door kan gaan als het niet de beurs op gaat. 

Uber

Lime is in 2017 opgericht en kan onder andere op financiële middelen rekenen dankzij Uber. Het heeft onder andere Jump gekocht, dat e-bikes en e-steps maakt. Uiteindelijk is dat opgegaan in Lime en is Lime juist steeds meer verbonden aan Uber. Lime is in 230 steden actief en in 29 landen.