©Unsplash

©Unsplash

Hyundai-robots moeten het Zuid-Koreaanse tekort aan soldaten gaan verhelpen

Praat mee!
Redacteur

Zuid-Korea overweegt een strategische samenwerking met autofabrikant Hyundai Motor om robots in te zetten voor defensie. Het land kampt met een groot tekort aan soldaten en wil dus de overstap maken van menselijke strijdkrachten naar een technologie-gedreven leger. 

Het tekort in het Zuid-Koreaanse leger heeft te maken met het lage geboortecijfer in het land. De omvang van de strijdkrachten is in de afgelopen zes jaar met maar liefst 20 procent gedaald, waardoor het anno 2026 nog bestaat uit slechts 450.000 militairen. De verwachting is dat dit tegen 2040 verder daalt naar 350.000 strijdkrachten. 

Zuid-Korea heeft er dus baat bij om dit tekort snel op te vullen met technologie. Daarvoor zou het de handen ineen willen slaan met Hyundai Motor en zusterbedrijf Boston Dynamics voor de ontwikkeling van robots. Deze zijn echter niet bedoeld om te vechten aan de frontlinie, maar moeten vooral ingezet worden voor zaken als surveillance, verkenning en logistiek. 

Boost voor Hyundai Motor 

Mocht Hyundai Motor daadwerkelijk een militair contract binnenslepen, dan zou dat enorm goed nieuws zijn voor het bedrijf dat zijn pijlen al langer richt op robotica. Volgens analisten kunnen robots snel terrein winnen door gebruik te maken van technologie die we vandaag de dag al in de auto’s van het merk vinden. 

De deal is overigens nog niet getekend. De Zuid-Koreaanse regering is zich nu voornamelijk aan het oriënteren op dit gebied. Wel zou een deal met Hyundai in lijn liggen met het grotere plan om ‘een hightech, wetenschappelijk gedreven strijdmacht’, zoals deze het zelf noemt, te ontwikkelen.