©Unsplash

©Unsplash

Chipconflict rond Nexperia escaleert: Chinese eigenaar eist 8 miljard dollar

1Reacties

Wie hoopte dat het chipconflict rond Nexperia inmiddels achter de rug was, komt bedrogen uit. De Chinese techreus Wingtech eist namelijk 8 miljard dollar van de Nederlandse staat, omdat ons land vorig jaar ingreep bij de chipmaker. Daarmee escaleert de strijd rond het Nijmeegse chipbedrijf opnieuw.

Wingtech, het Chinese moederbedrijf van Nexperia, staat volgens het FD op het punt om een internationale arbitragezaak te beginnen tegen de Nederlandse staat. Het bedrijf zegt enorme schade te hebben geleden door het Nederlandse ingrijpen bij Nexperia.

Volgens ingewijden gaat het om een claim van 8 miljard dollar, omgerekend zo’n 6,8 miljard euro. Daarmee is het conflict rond Nexperia ineens niet alleen een geopolitieke chiprel meer, maar ook een miljardenzaak voor Nederland.

Waarom Nederland ingreep bij Nexperia

Oké, wat was er ook alweer gebeurd rond Nexperia? Daarvoor moeten we terug naar september vorig jaar. Toen greep het ministerie van Economische Zaken in bij Nexperia via de Wet beschikbaarheid goederen. Die wet kan worden gebruikt om te voorkomen dat belangrijke producten in noodsituaties niet meer beschikbaar zijn.

Minister Karremans deed dat omdat er volgens de overheid “ernstige bestuurlijke tekortkomingen” waren bij Nexperia. Nederland wilde voorkomen dat cruciale producten, halfproducten en chipkennis zouden verdwijnen of niet langer beschikbaar zouden zijn. Concreet was de angst dat belangrijke onderdelen van Nexperia, zoals technologie, productiecapaciteit of beslissingsmacht, langzaam uit Nederland en Europa zouden verdwijnen.

Moederbedrijf eist schadevergoeding

Omdat Nexperia chips maakt die in enorme aantallen worden gebruikt in auto’s, elektronica en industriële apparaten, zag het kabinet dat als een risico voor de leveringszekerheid. Zeker in een tijd waarin chips steeds vaker onderdeel zijn van geopolitieke spanningen, wilde Nederland voorkomen dat zo’n strategische schakel buiten bereik zou raken.

Nederland vond Nexperia dus te belangrijk om de controle zomaar uit handen te laten glippen. Wingtech ziet dat uiteraard heel anders. Volgens het Chinese bedrijf heeft Nederland met de ingreep grote schade veroorzaakt. Niet alleen zou de waarde van Nexperia zijn geraakt, ook zouden de bedrijfsvoering, financiële rapportage en belangen van investeerders zijn beschadigd.

Wingtech wil 8 miljard dollar van Nederlandse staat

Wingtech wil dat de Nederlandse staat die schade gaat vergoeden. Dat wil het bedrijf afdwingen via een arbitragezaak, met als inzet een schadevergoeding van 8 miljard dollar. Daarbij zou Wingtech zich beroepen op een investeringsverdrag tussen Nederland en China. Zulke verdragen moeten buitenlandse investeerders beschermen tegen onrechtmatig ingrijpen door staten.

Of Nederland deze rekening daadwerkelijk moet gaan betalen, is afwachten. Arbitragezaken tussen bedrijven en staten kunnen jaren voortslepen. Maar de inzet is in ieder geval enorm. Voor Nederland is Nexperia daarmee veel meer geworden dan een chipbedrijf uit Nijmegen. Het is een proefzaak in hoe ver een land mag gaan om strategische techbedrijven te beschermen. Zeker nu chips steeds vaker geopolitieke drukmiddelen zijn.