Freepik

Freepik

19 organisaties in Arnhem geven dringend advies: 'Geef je kind zo laat mogelijk een smartphone'

Praat mee!

Scholen, kinderopvangorganisaties, maatschappelijke instellingen en de gemeente Arnhem roepen ouders gezamenlijk op om kinderen zo lang mogelijk weg te houden van smartphones en sociale media. 

In een gezamenlijk advies stellen negentien organisaties dat kinderen pas op latere leeftijd een smartphone zouden moeten krijgen en tot hun zestiende geen sociale media zouden moeten gebruiken.

Zorgen nemen toe en scholen hebben moeite om met de gevolgen te dealen

Volgens de initiatiefnemers nemen de zorgen over de mentale gezondheid van kinderen snel toe. Scholen zien naar eigen zeggen steeds vaker leerlingen die vermoeid op school verschijnen doordat ze ’s nachts langdurig online zijn geweest. Ook cyberpesten en de constante stroom aan desinformatie spelen volgens hen een steeds grotere rol in het dagelijks leven van jongeren.

Initiatiefnemer Klaas van Veen zegt dat scholen moeite hebben om de gevolgen van smartphonegebruik nog bij te benen. Vooral sociale media zouden een grote invloed hebben op concentratie, slaap en het welzijn van kinderen.

Het collectieve standpunt is op z'n minst gezegd opvallend

De gezamenlijke oproep is opvallend omdat niet alleen scholen, maar ook kinderopvangorganisaties, maatschappelijke instellingen en de gemeente Arnhem zich erachter scharen. Volgens de betrokken partijen gebeurt het niet vaak dat een gemeente en vrijwel alle onderwijsinstellingen in een stad gezamenlijk zo’n duidelijk, groot standpunt innemen.

Smartphones zijn sinds begin 2024 al verboden in middelbareschoolklassen. Inmiddels geldt dat verbod ook op basisscholen en in het speciaal onderwijs. Arnhem wil nu ook buiten de schoolmuren meer bewustwording creëren rond smartphonegebruik onder kinderen.

Ouders voelen zich onder druk gezet, en daar moet verandering in komen

Volgens de organisaties voelen veel ouders zich onder druk gezet om hun kind toch vroeg een smartphone te geven. Ze vrezen dat hun kind anders buitengesloten raakt van sociale contacten. Juist daarom willen scholen en de gemeente gezamenlijk duidelijke grenzen stellen, zodat ouders daar niet alleen in staan.

De initiatiefnemers hopen dat andere gemeenten en scholen in Nederland het voorbeeld van Arnhem volgen. Of dat gaat gebeuren is nog niet duidelijk. De discussie over smartphonegebruik onder jongeren groeit al een tijdje, zeker nu steeds meer onderzoeken wijzen op de negatieve effecten van overmatig scherm- en socialmediagebruik op slaap, aandacht en mentale gezondheid van kinderen.

Meer lezen over smartphones? Download dan onze app!