©Unsplash

Delhi verplicht ambtenaren tot thuiswerken om energie te besparen
De Indiase stad New Delhi heeft te maken met problemen in het aanbod van elektriciteit en neemt maatregelen. Zo moeten ambtenaren twee dagen per week verplicht thuiswerken om zo energie te besparen. De grootste drijfveer is de geopolitieke onrust.
Het is daarnaast de bedoeling dat mensen die naar werk gaan voor het openbaar vervoer kiezen, schrijft Business AM. De maatregelen maken deel uit van iets dat Mera Bharat, Mera Yogdan heet en ze duren in principe 90 dagen. Medewerkers krijgen zelfs lagere brandstofvergoedingen voor hun woon-werkverkeer. De overheid zal meer vergaderingen online laten plaatsvinden en rechtbanken en scholen wordt geadviseerd om ook meer online te doen. Alle internationale reizen van ambtenaren zijn voor een jaar opgeschort en er worden ook zes maanden lang geen nieuwe dienstauto's gekocht.
New Delhi
Het is allemaal van start gegaan met een oproep van premier Narendra Modi, namelijk dat de regering omwille van energiebesparing een verplicht tweedaags thuiswerkbeleid invoert. Haar medewerkers moeten minder brandstof en stroom gebruiken en dit zou hieraan bijdragen. Ook is het de bedoeling dat ze vaker het openbaar vervoer pakken. Wie wel eens in Delhi is geweest kan zich dat waarschijnlijk voorstellen: het is er een drukte van jewelste met onzuinige auto’s en bussen die ook nog eens voortdurend toeteren. Dat zal zich straks wat meer spreiden, want er worden gespreide kantoortijden ingevoerd om de verkeersopstoppingen te verminderen.
Een andere maatregel is dat het de bedoeling is dat mensen meer binnenlands geproduceerde goederen gaan gebruiken. Het beleid geldt niet voor alle overheidsmedewerkers, want onder andere in gevangenissen en bij de brandweer geldt het niet.
Het is een opvallend maatregelenpakket in een tijd dat in Amerika juist meer bedrijven hun medewerkers weer fulltime of bijna fulltime terug laten komen naar werk na de coronapandemie. In Nederland zijn veel bedrijven vooralsog flexibel met thuiswerken, maar het zou dus kunnen dat thuiswerken wordt gezien als een oplossing voor stroomproblemen: iets waar we ook in Nederland mee kampen. Zo'n vaart zal het niet lopen, maar wie weet welke trend Delhi zet?
















