©Microsoft

Microsoft neemt afscheid van gezellige Teams-functie uit coronatijd
In coronatijd deden we er alles aan om nog een béétje het idee te hebben dat we bij elkaar waren. Microsoft hielp daarbij met Together Mode in Teams, waardoor het leek alsof je met collega’s, vrienden of familie in dezelfde ruimte zat. Maar inmiddels is het 2026, zijn videogesprekken vaste prik geworden en wordt ook deze functie de deur gewezen.
In een blogpost laat Microsoft weten dat het afscheid neemt van Together Mode. Daarmee komt er na bijna zes jaar een einde aan een functie die vooral tijdens de lockdowns bedoeld was om eindeloze videogesprekken nét iets minder troosteloos te maken.
Microsoft meldt dat Together Mode vanaf 30 juni 2026 niet langer beschikbaar is in Microsoft Teams. De optie verdwijnt uit het weergavemenu en ook bijbehorende functies, zoals speciale scènes en stoelindelingen, worden verwijderd.
Microsoft verwijdert de Together-functie uit Teams
Together Mode werd in 2020 geïntroduceerd, toen veel mensen vanuit de keuken, slaapkamer of zolderkamer zaten te vergaderen. In plaats van iedereen in losse vakjes te tonen, knipte Microsoft de deelnemers digitaal uit en plaatste ze in één gedeelde virtuele ruimte. Denk aan een collegezaal, vergaderruimte of ander decor waarin het leek alsof iedereen weer een beetje bij elkaar zat.
Toen de functie verscheen, hebben we daar allemaal best wat lol mee gehad. Een virtuele collegezaal vol collega’s was toen genoeg voor een lach, of op z’n minst een welkome afwisseling op het eindeloze raster van hoofden. Maar inmiddels is videobellen allang geen pandemische noodoplossing meer, maar een standaard onderdeel van ons werkleven. De lol van dit soort vergadertrucs is er inmiddels wel vanaf, dus trekt Microsoft de stekker eruit.
De lol is eraf
Volgens Microsoft moet Teams hierdoor weer wat simpeler en overzichtelijker worden. In plaats van allerlei losse vergaderweergaven wil het bedrijf zich meer richten op één moderne Gallery view. Die moet consistenter werken, minder verwarring opleveren en bovendien beter presteren. Microsoft noemt onder meer videokwaliteit, stabiliteit en performance als redenen om Teams aan te pakken.
Daarmee neemt Microsoft afscheid van een functie die ooit vernieuwend voelde en hielp om beeldbellen wat toegankelijker en leuker te maken. Together Mode maakte vergaderen misschien niet écht gezelliger, maar in die vreemde thuiswerktijd was de poging alleen al bijna genoeg.

















