© Unsplash

X beperkt alle gebruikers, tenzij ze betalen voor dat blauwe vinkje
X van Elon Musk probeert gebruikers opnieuw zo ver te krijgen te betalen voor het eens zo begeerde blauwe vinkje. Dit keer door anders je post- en reageergedrag te beperken. Daar is de community behoorlijk boos over, omdat X de limiet stilletjes invoerde.
Dat limiet geldt dus alleen voor accounts zonder verificatie… of een betaald abonnement, dus. Volgens de officiële Help Center-pagina van X mogen niet-betaalde accounts voortaan maximaal vijftig eigen berichten en tweehonderd reacties per dag plaatsen. Dit is een gigantische daling vergeleken met de eerdere limiet van 2.400 updates per dag.
De digitale muur
De helppagina is nog niet helemaal vrij van fouten, aangezien X daar nog steeds het limiet van 2.400 berichten per dag noemt, naast de nieuwe beperkingen. Toch krijgen gebruikers al in de praktijk te maken met de nieuwe grenzen op het platform. Zodra ze tegen de onzichtbare, digitale muur aanlopen, krijgen ze te maken met een foutmelding en moeten ze een dag wachten.
De maatregel levert in elk geval heel wat scheve gezichten op; het kan zijn dat zelfs de meest verstokte free speech-aanhangers hierdoor afhaken. Want als je onbeperkt je boodschap wil verspreiden en niet tegen limieten wil aanlopen, dan ontkom je niet aan het betaalde abonnement. Je bent daar pakweg 3 dollar per maand of 32 dollar per jaar aan kwijt.
















