©Unsplash

©Unsplash

YouTube zet interface letterlijk op zijn kop: waar is de abonnementen-knop?

Praat mee!

Wie de laatste tijd op de smartphone-app van YouTube heeft gekeken, zou het zomaar eens gezien kunnen hebben: de abonnementen-knop is weg. Van de oude vertrouwde plek onderaan het scherm is de knop verplaatst naar de bovenkant, en omgetoverd in een tabblad. Nu kun je naar rechts vegen om bij je abonnementen te komen.

Sommige gebruikers krijgen bij het openen van de app een nieuwe indeling te zien: bovenaan het scherm vind je twee tabbladen: ‘home’ en ‘abonnementen’. Veeg naar rechts en je komt bij de content waarop je geabonneerd bent. Onder het Home-segment vind je alle aanbevolen content en kun je specifieke onderwerpen selecteren. Ook die navigeer je door te vegen, in tegenstelling tot de onderwerplijsten die je voorheen gebruikte om bijvoorbeeld specifiek naar content over muziek, films of games te zoeken.

De overige knoppen onderaan het scherm blijven onveranderd. Er blijven er dus vier over: ‘home’, ‘shorts’, ‘creatie’ en ‘jij’. Voor verstokte gebruikers vergt de nieuwe UI wat aanpassingsvermogen, want het uiterlijk van de app - en de manier van navigeren - bleef de afgelopen jaren grotendeels hetzelfde. Nu moeten veel gebruikers wisselen van drukken naar vegen. YouTube zegt de nieuwe layout te testen om te zien hoe gebruikers reageren op een swipeable gebruikerservaring.

YouTube op Google I/O

Na de Google I/O-keynote van vanavond is het de vraag of YouTube de wijzigingen definitief doorvoert. De presentatie belooft een hoop updates op het gebied van AI en de ‘creatie’ sectie van YouTube is ook uitgerust met AI-functies. Mogelijk wil YouTube zijn focus meer verleggen naar de gebruiker die met behulp van AI content wil maken. Daardoor komt de kijker die voor zijn favoriete kanalen naar YouTube komt met een zure smaak in de mond achter. YouTube zegt verder feedback te verzamelen om te kijken of de verandering definitief wordt.