©Unsplash

©Unsplash

Nederlanders ruilen vakantie(geld) in voor slimme energiebesparing thuis

Praat mee!

De meeste Nederlanders ontvangen deze maand hun vakantiegeld, maar dat extraatje wordt lang niet altijd gebruikt voor een reisje naar de zon. Zo blijkt uit nieuw onderzoek dat bij een deel van de huiseigenaren dit geld een heel andere bestemming krijgt, namelijk om de energierekening mee te betalen of om hun woning te verduurzamen.

Uit onderzoek van Solyx Energy en Itho Daalderop onder 1.013 volwassen Nederlanders met een koopwoning blijkt dat 13 procent van de huizenbezitters dit jaar bewust niet op vakantie gaat om de stijgende kosten van levensonderhoud op te vangen. Ongeveer een tiende gebruikt het vakantiegeld zelfs om één of meerdere openstaande energierekeningen te betalen.

Daarnaast geeft één op de acht ondervraagden aan dat ze het vakantiegeld gebruiken om hun woning verder te verduurzamen. Denk aan isolatie, een warmtepomp of slimme systemen die opgewekte zonnestroom beter benutten. Misschien niet helemaal waarvoor vakantiegeld ooit bedoeld was, maar wel steeds vaker de realiteit.

Vooral jongeren gebruiken vakantiegeld vaker voor verduurzaming

Opvallend genoeg zijn het vooral jongvolwassen huiseigenaren die de energiedruk voelen. Van de ondervraagden onder de 30 jaar blijft 21 procent dit jaar bewust thuis. Een vijfde van deze groep stopt het vakantiegeld deels of helemaal in verduurzaming van de woning. Daarmee wordt vakantiegeld voor een deel van Nederland dus minder een extraatje voor luxe, en meer een manier om de rekening te betalen of juist te verlagen.

En uit het onderzoek blijkt ook dat veel huiseigenaren spijt hebben dat ze dit niet eerder hebben gedaan. Eén op de vijf zegt dat ze, met de kennis van nu, in de afgelopen jaren graag meer geld hadden gestoken in het verduurzamen van hun woning. Dat gat proberen sommige huishoudens nu alsnog te dichten met hun vakantiegeld.

Nu investeren, straks vaker op vakantie

Dat vakantiegeld steeds vaker richting verduurzaming gaat, klinkt misschien weinig romantisch. Toch is het ook goed te begrijpen. Een vakantie is na een paar weken voorbij, terwijl een lagere energierekening iedere maand terugkomt. En wie daardoor structureel meer geld overhoudt, kan dat later misschien alsnog gebruiken voor iets zonnigers dan de meterkast.