© NASA

© NASA

Het Russische deel van ruimtestation ISS lekt (weeral)

Praat mee!
Redacteur

Het Internationale Ruimtestation ISS heeft weer een lek en wel op precies dezelfde plek als de vorige keer. Dat meldt Ars Technica en wordt bevestigd door het Amerikaanse ruimteagentschap NASA.

Het lek bevindt zich in de PrK-module. Dat is een verbindingstunnel tussen het Russische Zvezda-deel en een koppelplaats voor vrachtschepen. Al jaren zoeken ingenieurs naar dergelijke scheurtjes waardoor lucht uit het station ontsnapt. Begin dit jaar leek het probleem eindelijk onder controle: na behoorlijk wat onknapwerkjes bleef de druk in het ISS op peil. De astronauten leken eindelijk opgelucht te kunnen ademhalen.

Dat duurde niet lang. Begin mei begon de druk in de PrK-module weer langzaam te zakken. Dat meldt de website Ars Technica en wordt intussen bevestigd door NASA. Inmiddels lekt het tunneltje ongeveer een halve kilo lucht per dag weg. De Russen lossen het voorlopig op door de toegangsdeur gewoon dicht te houden en alleen bij te vullen wanneer dat nodig is. De astronauten lopen dus geen rechtstreeks gevaar.

Hoogste risicocategorie

Toch ligt dit gevoelig. Bij NASA staat het lek volgens Ars Technica namelijk op de hoogste risicocategorie: zowel de kans dat het misgaat als de gevolgen als het misgaat scoren een vijf op vijf. 

Een oude koe wordt zo weer uit de sloot gehaald. Het ISS zou eigenlijk in 2030 met pensioen gaan, maar de Amerikaanse regering flirt met een verlenging tot minstens 2032. Maar het ISS is oud en het risico dat er uiteindelijk iets misgaat, wordt steeds groter. Het is dus geen kwestie van of, maar wanneer.