©Unsplash

Tesla roept bijna 15.000 Model Y’s terug vanwege een stickertje
Duizenden Amerikaanse Tesla-eigenaren moeten hun Model Y laten controleren. Niet vanwege brandgevaarlijke accu’s, falende remmen of een softwareprobleem, maar omdat er mogelijk een stickertje ontbreekt. Niet heel ernstig, maar daardoor wel uitzonderlijk knullig.
Volgens de Amerikaanse verkeersveiligheidswaakhond NHTSA rijden er momenteel 14.575 Tesla Model Y’s rond waarbij mogelijk een certificeringslabel met belangrijke gewichtsspecificaties mist. Denk daarbij aan informatie over hoeveel gewicht de auto veilig mag dragen.
Het ontbreken van zo’n stickertje klinkt misschien niet bepaald als een groot veiligheidsprobleem. Toch is zo’n label verplicht, en niet zonder reden. Zonder de juiste gewichtsinformatie kunnen bestuurders hun Model Y onbedoeld te zwaar beladen. Dat kan volgens de NHTSA invloed hebben op de veiligheid.
Terugroepactie vanwege een een stickertje
Technisch gezien is er dus niks mis met de betrokken modellen. Dat is aan de ene kant positief, maar maakt het oplossen van dit probleem wel wat minder Tesla-achtig. Veel terugroepacties van het merk worden tegenwoordig namelijk opgelost met een software-update. Dat is handig, want dan hoeft de auto niet fysiek naar de garage. In dit geval moet er wél iemand naar de auto kijken, want zelfs Tesla kan nog geen sticker over-the-air plakken.
Opvallend is vooral dat dit probleem maandenlang over het hoofd is gezien. De betrokken Model Y’s werden namelijk tussen november 2025 en april 2026 gebouwd. Extra pijnlijk: Tesla had eerder al een vergelijkbaar stickerprobleem, maar toen ging het om een productiefout van slechts een paar dagen. Dit keer heeft het dus aanzienlijk langer kunnen doorsijpelen, en dat maakt zo’n klein stickertje ineens toch best een groot probleem
Tesla gaat de betrokken auto’s nu controleren en waar nodig alsnog voorzien van het juiste label. Volgens de NHTSA zijn er overigens nog geen ongelukken, gewonden of doden gemeld die met dit probleem te maken hebben.
Niet ernstig, wel knullig
Als je als automerk dan toch een keer een auto moet terugroepen, dan is dit dus zeker niet de beroerdste reden. Je zou dit zelfs een overdreven zware maatregel kunnen vinden. Toch is het juridisch heel simpel: een auto moet de juiste informatie aan boord hebben, en als dat niet zo is, moet de fabrikant het herstellen. Het is dus vooral heel knullig.

















