© Blue Origin

Na mislukte lancering mag Blue Origin het weer gaan proberen
Na een korte maar pijnlijke pauze mag Blue Origin weer de lucht in. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft het ruimtebedrijf van Jeff Bezos opnieuw toestemming gegeven om te lanceren, nadat een eerdere missie in april mislukte.
Die lancering draaide om de imposante New Glenn-raket, het paradepaardje van Blue Origin. Op papier ging vrijwel alles goed. De eerste trap landde keurig op een droneschip in zee en werd zelfs hergebruikt. Het feit dat dit lukte was een belangrijke mijlpaal.
Echter ging het toch mis. De bovenste trap kampte met een technisch probleem, waardoor een van de motoren te weinig stuwkracht leverde. De satelliet van AST SpaceMobile haalde de ruimte niet en verbrandde in de atmosfeer.
De mislukking had directe gevolgen. De FAA zette de New Glenn tijdelijk aan de grond en eiste eerst een grondig onderzoek
Probleem opgelost
Volgens Blue Origin was er sprake van een afwijkende thermische situatie, wat dat ook mag betekenen. Het bedrijf zelf blijft in elk geval vaag over de exacte oorzaak. Er is in de afgelopen periode een rapport ingediend bij de FAA en zijn er aanpassingen doorgevoerd om herhaling te voorkomen. Wat die aanpassingen precies zijn, is niet bekendgemaakt.
Onbekend is in hoeverre het project van het Amerikaanse bedrijf vertraging heeft opgelopen. Blue Origin wilde dit jaar nog flink opschalen met New Glenn, met als doel tot wel twaalf lanceringen in 2026. Daarnaast werkt het bedrijf aan een eigen satellietnetwerk, bedoeld om wereldwijd internet aan te bieden. Dat zou een directe concurrent van SpaceX en diens Starlink-project van Elon Musk moeten worden.
Het onderzoek is nu afgerond en Blue Origin heeft toestemming om de plannen te hervatten. Met de aanpassingen zou de lancering nu wél goed moeten gaan.

















