©Unsplash

©Unsplash

Energieleveranciers willen de gasprijs op vaste contracten verhogen

Praat mee!
Redacteur

De ACM zegt ‘nee’ tegen de plannen van meerdere energieleveranciers om de gasprijs van vaste contracten tussentijds te verhogen. De Autoriteit Consument & Markt zegt dat dit niet is toegestaan.

De reden dat de energieleveranciers voor een prijsverhoging kiezen heeft te maken met aankomende Europese milieumaatregelen. Als consument ga je ervanuit dat als je een vast contract afsluit, de prijzen vaststaan voor de afgesproken periode. Lees echter goed je contract, want sommige energieleveranciers hebben in hun productvoorwaarden staan dat ze de gasprijs tussentijds kunnen verhogen, zo blijkt uit onderzoek van Energievergelijk.

Gasprijs omhoog bij vast contract

Vijf energieleveranciers mogen door het Europese emissiehandelsysteem en de Bijmengverplichting groen gas de prijzen van gas tussentijds verhogen, zo stellen zij. Het gaat om Mega, Innova Energie, Detla Energie, Vattenfall en Budget Thuis. Er moet meer groen gas worden gebruikt en omdat dat duurder is dan aardgas, gaan de prijzen omhoog voor de leveranciers, die dat uiteraard willen doorberekenen aan klanten. Klanten kunnen bij veel leveranciers hierop hun contract kostenloos opzeggen, maar bij Meta en Innova Energie zit je vast.

De ACM ziet het met lede ogen toe. Dat geeft aan dat klanten bij het afsluiten van een vast contract moeten weten welk tarief ze tijdens de looptijd betalen, schrijft Radar. Anders wordt het immers ook erg moeilijk om de contracten te vergelijken. Ook als die nieuwe regels erbijkomen moeten consumenten hetzelfde bedrag betalen aan gas als aan het begin van hun contract is afgesproken. Een wijziging van de gasprijs als het contract loopt is ook onder die omstandigheden niet toegestaan. 

Bijmengverplichting

Die Bijmengverplichting en het Emissiehandelsysteem zijn er op dit moment nog niet. De Bijmengverplichting is een wetsvoorstel waarbij vanaf 1 januari 2027 verplicht meer groen gas moet worden geleverd. Het Emissiehandelsysteem houdt in dat de handel in de rechten om broeikasgassen uit te stoten veranderen. Met één emissierecht mag je een ton CO2 uitstoten en bedrijven moeten dit soort rechten kopen voor de uitstoot die zij de wereld inhelpen. Dat was al zo voor de industrie, luchtvaart en elektriciteitsproductie, maar per 2028 komen daar brandstofleveranciers die fossiele brandstoffen leveren aan panden ook emissierechten kopen. 

Video