©Unsplash

©Unsplash

X vertelt je nog even dat je blauwe vinkjes kunt kopen

Praat mee!
Redacteur

X heeft een dikke boete gekregen van de Europese Commissie en daarom zie je nu een melding als je X opent. In die melding staat uitgelegd dat je blauwe vinkjes kunt kopen en hoe dat verder in zijn werk gaat.

De melding is in het antwoord op de boete naar aanleiding van de Digital Services Act van de EU alleen bij Europese gebruikers te zien. Je ziet hem alleen als je voor het eerst X weer opent: open je het daarna, dan is de melding weg. Volgens X waren de blauwe vinkjes vroeger bedoeld om aan te tonen dat iemand echt was wie die beweerde te zijn, maar dat ze sinds 2023 kunnen worden gekocht wanneer mensen een Premium-abonnement nemen.

Vinkjes op X

Kortom: het heeft niets meer te maken met verificatie dat iemand echt is wie hij zegt te zijn. Als jij je dus voor André van Duin wil uitgeven op X, dan kun je gewoon een account met die naam maken, of iets wat erop lijkt, en er een vinkje voor krijgen: zolang je maar je abonnement betaalt. De Europese Commissie heeft X een boete van 120 miljoen euro gegeven omdat het misleidend is dat de vinkjes zo’n ander karakter hebben gekregen. Ook was X niet duidelijk over advertenties op het platform en wordt er te weinig data gedeeld met onderzoekers, waardoor de Europese Commissie tot deze flinke boete kwam.

Het social medium van Elon Musk is voornemens om de blauwe vinkjes aan te passen, maar het is nog aan het bedenken wat het er precies mee wil doen. X schrijft in het bericht aan Europese gebruikers dan ook alleen hoe de vinkjes werken. Er wordt geen tipje van de sluier opgelicht over wat het zal worden, maar dat zal er dus ook mee te maken hebben dat het platform dat zelf ook nog niet weet. Het is sowieso ook nog bezig met die boete: niet met de betaling, maar het aanvechten ervan.