©Unsplash

Deze energieleverancier komt met een zonalert tegen een overbelast stroomnetwerk
Mensen met zonnepanelen die klant zijn bij energiebedrijf Delta krijgen een zonalert. Het gaat nog om een proef, waarbij 1.000 huishoudens een sms krijgen met informatie over de zon en wat slimme momenten zijn om te laden. Het doel? Zorgen dat er minder netcongestie optreedt.
Klanten van Delta kunnen zich aanmelden voor een zonalert, die elke vrijdag wordt uitgestuurd met daarin een voorspelling op welke uren in het weekend de zon zich het meest laat zien en zonnepanelen dus veel opleveren. Op die manier kun je zorgen dat je je was draait of je auto oplaadt op momenten dat er veel zon (en dus stroom) is. Zo hoef je minder terug te leveren en wordt het net minder belast.
Netcongestie
Netcongestie betekent dat mensen in groten getale energie gebruiken, wat vaak plaatsvindt tussen 16:00 en 21:00 uur, wanneer mensen thuis zijn. Er is bij congestie onvoldoende stroom om aan alle vraag te voldoen, terwijl er overdag rond een uur of 1 als er veel zon is juist veel meer energie is om te gebruiken. Netcongestie is de reden dat sommige bedrijven zich niet in een bepaald gebied kunnen vestigen of er geen nieuwbouwwoningen op het stroomnet kunnen worden aangesloten.
Vanaf 1 januari 2027 verdwijnt de salderingsregeling, dus dan krijg je als eigenaar van zonnepanelen minder geld voor wat je teruglevert aan het stroomnet. Het is dan dus slimmer om zelf meer stroom te gebruiken op die piekmomenten. De zonalert kan mensen daar bewuster van maken. In de proef onder 1.000 huishoudens bleek 2,5 procent van de stroom die huishoudens normaal verbruiken naar zonrijke momenten werd verschoven, schrijft RTL. Mensen kunnen zich hier aanmelden.
Delta
Eneco deed in eerste instantie ook mee aan deze proef, maar is nu afgehaakt, omdat het werkt aan de mogelijkheid dat zonnepanelen bij huishoudens als de zon volop schijnt automatisch uitschakelen.
















