©Unsplash/DigiD

©Unsplash/DigiD

Staatssecretaris blokkeert Amerikaanse overname DigiD-maker

Update: 26 mei 2026 om 13:52
3Reacties

Staatssecretaris Willemijn Aerdts van Economische Zaken verbiedt de overname van Solvinity, het bedrijf achter DigiD. Het Amerikaanse Kyndryl was van plan om het bedrijf over te nemen, maar door de plotselinge blokkade vanuit de regering gaat dat niet door. Aerdts zegt dat het verbod nodig is “ter bescherming van het publieke belang”.

Aerts nam het besluit na advies van het Bureau Toetsing Investeringen (BTI), schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Die instantie bekeek hoe groot de risico’s voor de nationale veiligheid zijn, mocht de Amerikaanse overname door het IT-bedrijf Kyndryl doorgaan. Die zijn te groot, luidt de conclusie, die direct over is genomen door de staatssecretaris. Ze gebruikt de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie (WOZT) als basis voor het verbod.

Die wet moet voorkomen dat partijen met geopolitieke belangen te veel macht krijgen over essentiële telecominfrastructuur, en de diensten die daar gebruik van maken. DigiD voldoet aan die criteria. In de VS gelden namelijk wetten waarmee de Amerikaanse overheid toegang tot DigiD zou kunnen blokkeren. Ook het in geheim opvragen van gegevens is mogelijk binnen de Amerikaanse wetten. De overname was dan ook onderwerp van ophef in het Nederlandse parlement, waar veel partijen tegen zijn. Dat terwijl de ACM in februari al goedkeuring gaf voor de overname.

Boze reactie uit Amerika

Zowel Solvinity als Kyndryl zijn door de staatssecretaris geïnformeerd over de blokkade, die verder zegt dat het kabinet in contact blijft met de huidige eigenaar van Solvinity. Het gaat om de Britse investeringsmaatschappij Vitruvian Partners, dat al langere tijd onderhandelde met Kyndryl. Het Amerikaanse berdrijf zegt in een reactie “uiterst teleurgesteld” te zijn in het besluit en vindt dat het overnameproces is “gepolitiseerd”.

Staatssecretaris Aerdts bestrijdt dat in haar Kamerbrief. Volgens haar is de keuring van het BTI “landenneutraal, risico-gebaseerd, en proportioneel”. Nederland hecht in de ogen van Aerdts “grote waarde aan de aanwezigheid van buitenlandse, waaronder nadrukkelijk ook Amerikaanse technologiebedrijven en hun bijdrage aan de Nederlandse economie en digitale infrastructuur."