©Unsplash/Gemini

NASA heeft nieuws over zijn aankomende maanbasis
NASA is druk bezig met het uitstippelen van de plannen rond de maanbasis. Het is zich daarbij erg bewust van het Ruimteverdrag, zegt het. Het Ruimteverdrag is de basis voor internationaal ruimterecht en stelt dat de ruimte van iedereen is, en er dus niet zomaar een land mag zijn dat er een stuk van claimt.
NASA heeft de eerste contracten toegekend voor het maken van onderdelen voor zo’n maanbasis. Het is de bedoeling dat er twee maanrovers worden gemaakt, zodat astronauten die zich in de basis vestigen kunnen reizen op het regoliet. Twee maanden geleden deed NASA zijn plan voor een maanbasis uit de doeken en er zijn twee bedrijven die rovers mogen bouwen. Astrolab en Lunar Outpost zullen rovers bouwen die in 2028 naar de maan moeten gaan. Astolab heeft hiervoor de CLV-1 in petto, waarvoor NASA 219 miljoen dollar over heeft. Lunar Outpost heeft een Pegasus-rover ontworpen die voor 220 miljoen dollar door NASA wordt bekostigd.
2 maanrovers
De rovers hebben een actieradius van 200 kilometer en het gaat om zelfrijdende karretjes die met behulp van een operator op aarde worden aangestuurd. Astronauten kunnen er echter ook voor kiezen om het zelf over te nemen. De rovers worden door Blue Origin naar de maan gebracht met de Blue Moon Mark 1-lander en daarvoor betaalt NASA 280,4 miljoen dollar.
NASA-baas Jared Isaacman zegt: "Waar we aan beginnen is extreem uitdagend. We weten zo weinig van wat in totaal 80 uur aan EVA-tijd (ruimtewandelingen) van maastronaut tijdens de Apollo-missies was, en dat is meer dan een halve eeuw geleden." Mede daarom worden er binnen MoonFall meerdere drones gemaakt vavn 1 meter per stuk, die 225 kilo zijn en naar het maanoppervlak gaan om meer onderzoek te doen.
Dat moet nog voor Artemis IV gebeuren, de belangrijke missie waarin de mens weer voet zal zetten op de maan. Ze moeten er onder andere voor zorgen dat we goed beeld met een hoge resolutie hebben. Ook zoeken ze naar waterijs op de donkere kant van de maan en kijken ze welk gebied interessant is voor meer wetenschappelijk onderzoek. De drones zullen ook de grens voor de maanbasis aangeven.
Plek claimen voor de maanbasis
"We kunnen ze in feite op de hoeken plaatsen van de gebieden waarvan we denken dat we er belangrijke wetenschappelijke doelstellingen hebben, of waar we de maanbasis willen opbouwen." Het is wel de vraag of dat volgens het Ruimteverdrag mag: immers claimt Amerika hiermee wel een stukje van de maan op. Daarom noemt NASA het een veiligheidszone: hierin is schadelijke inmenging niet toegestaan.
"Een veiligheidszone moet het gebied zijn waarin normale activiteiten van een relevante activiteit of een afwijkende gebeurtenis redelijkerwijs schadelijke inmenging zouden kunnen veroorzaken.” Het is met China besproken, maar niet iedereen in China is het ermee eens. Het zou nog wel een staartje kunnen krijgen, maar vooralsnog geeft NASA aan het Ruimteverdrag te eren.
















