©Unsplash

©Unsplash

SpaceX misbruikt monopolie en zet Amerikaanse regering onder druk

Praat mee!

SpaceX zet dankzij zijn monopolie op de low earth orbit-satellietmarkt het Pentagon met succes onder druk en laat de Amerikaanse regering daardoor meer betalen voor de Starlink-verbindingen.

Tijdens de inzet in het conflict met Iran, waarbij de Amerikaanse strijdkrachten leunden op kamikazedrones, ontstond er een stevig conflict over de abonnementskosten. SpaceX stelde dat Defensie de standaardterminals van 5.000 dollar per maand inzette voor complexe luchtvaarttoepassingen, wat eigenlijk het aviationabonnement van 25.000 dollar vereist.

Zestig procent

Het Pentagon stribbelde nog tegen met het logische argument dat een drone die na enkele minuten tot uren ontploft, geen volwaardige continue verbinding nodig heeft. Toch moest het ministerie meegaan in die logica, om de toegang niet te verliezen. Dit toont goed aan hoe machtig en technologisch vergevorderd SpaceX inmiddels geworden is

Het bedrijf is namelijk de ruggengraat (niet de ethische, maar de ondersteunende) van de Amerikaanse communicatie voor moderne oorlogsvoering geworden. Het Pentagon zoekt momenteel naar alternatieven, maar met ruim tienduizend actieve satellieten bezit SpaceX momenteel meer dan zestig procent van de wereldwijde capaciteit.