©Unsplash

©Unsplash

Einde van een tijdperk: dit merk stopt mogelijk na 60 jaar met televisies

Update: 28 mei 2026 om 15:53
2Reacties
Redacteur

Nadat het bedrijf in 2021 vertrok uit de smartphonemarkt, lijkt LG zich uit nog een productcategorie te trekken. Het Zuid-Koreaanse techmerk overweeg om na zestig jaar te stoppen met het maken van zijn eigen televisies. 

Update: LG heeft inmiddels gereageerd op dit gerucht en ontkent dat het zijn tv-tak aan Hisense wil verkopen.

Volgens het Koreaanse EBN is LG achter de schermen in gesprek met Hisense over een mogelijke overname van de complete tv-tak. Hoewel het nieuws niet officieel is, hebben bronnen een aantal topmannen van LG al in Peking gespot, waar de deal besproken zou worden. 

Net als bij het vertrek van de smartphonemarkt, lijkt ook LG’s beslissing om de televisietak achterwege te laten te maken te hebben met andere projecten die het bedrijf meer opleveren. Daarbij moeten we dan denken aan software, platforms als webOS, maar ook aan slimme beeldschermen voor auto’s. 

Het einde van een tijdperk voor LG 

Mocht LG de stekker eruit trekken, komt er een einde aan een tv-geschiedenis die begon in 1966. Onder de naam Goldstar bracht het bedrijf de eerste zwart-wit-televisie uit in Zuid-Korea. 

Helaas loopt LG, net als veel andere bedrijven in andere markten, tegen de Chinese concurrentie aan. Merken als TCL en Hisense winnen als een gek terrein in de markt door te stunten met prijzen en steeds meer kwaliteit te leveren. Concurrent Sony verkocht onlangs ook al een meerderheidsaandeel aan TCL om dezelfde reden.