©Kia

Elektrische auto’s van deze merken kun je straks gebruiken als thuisbatterij
Er zijn tal van redenen waarom het financieel aantrekkelijk kan zijn om een elektrische auto te kopen, en dat worden er steeds meer. Zo maken steeds meer merken werk van vehicle-to-grid. Renault had in Nederland al de primeur, maar ook Kia en Hyundai beginnen nu met een pilot in ons land.
De pilot draait om bidirectioneel laden, ook wel Vehicle-to-Grid of V2G genoemd. Daarbij stroomt elektriciteit niet alleen van de laadpaal naar de auto, maar kan die ook gecontroleerd de andere kant op. De auto wordt zo tijdelijk een buffer voor het elektriciteitsnet. Simpel gezegd: je elektrische auto kan straks dus ook dienstdoen als een soort thuisbatterij.
Vooralsnog gaat het om een kleine proef. Maximaal tachtig geselecteerde huishoudens kunnen meedoen. Daarvoor moeten zij een Kia EV9 of Hyundai IONIQ 9 hebben én klant zijn bij Vattenfall. Deelnemers krijgen tijdens de pilot een bidirectionele laadpaal inclusief installatie. Ook worden de thuis geladen kilowatturen tijdens de zes maanden durende pilot vergoed, tot een maximum van 500 euro.
Kia en Hyundai beginnen met vehicle-to-grid pilot
Kia en Hyundai willen met deze pilot data verzamelen om te bepalen hoe goed bidirectioneel laden in de praktijk werkt. Op papier klinkt het misschien simpel: de auto opladen als er veel goedkope of duurzame stroom beschikbaar is, en terugleveren als de vraag hoog is. Maar in werkelijkheid moeten auto, laadpaal, energieleverancier en stroomnet daarvoor slim samenwerken.
Daarbij draait het niet alleen om techniek, maar ook om gebruiksgemak. Je wil natuurlijk niet dat je auto ’s avonds braaf het stroomnet helpt, maar de volgende ochtend met te weinig acculading op de oprit staat. De proef moet dus laten zien of dit werkt zonder dat bestuurders er in het dagelijks leven last van krijgen. Vehicle-to-grid heeft op papier veel voordelen, maar deze pilot moet aantonen of dat in de praktijk ook zo uitpakt.
Je elektrische auto gebruiken als thuisbatterij
Het voordeel voor de deelnemers van de pilot is dat zij hun elektrische auto slimmer kunnen inzetten dan alleen voor vervoer. De auto kan opladen als er veel goedkope duurzame stroom beschikbaar is, bijvoorbeeld van je eigen zonnepanelen, en die energie later weer terug leveren aan het net wanneer de vraag en de prijs hoger is. In theorie kunnen EV-rijders daar uiteindelijk dus geld mee verdienen.
Dat is dus anders dan bij vehicle-to-home. Daarbij gebruik je stroom uit je auto direct voor je eigen woning. Bij vehicle-to-grid lever je juist terug aan het elektriciteitsnet. Daarmee raakt V2G ook aan een groter probleem: netcongestie. Op veel plekken in Nederland is het stroomnet overvol. Als elektrische auto’s op piekmomenten lokaal stroom kunnen terugleveren, kan dat helpen om het net te ontlasten.
V2G is daarmee een interessante ontwikkeling, en het is goed om te zien dat steeds meer merken hier serieus werk van maken. Wie weet brengt ook jouw volgende EV je niet alleen van A naar B, maar speelt hij ook een rol in de stroomvoorziening om je heen.

















