SpaceX

SpaceX

SpaceX-raket Starship moet aan de grond blijven tot fout is opgelost

Praat mee!
Redacteur

De Amerikaanse autoriteit voor luchtvaart heeft bepaald dat SpaceX zijn Starship V3 aan de grond moet houden. Hoe goed de laatste test ook ging, er zit iets niet goed en dat moet eerst worden opgelost voordat SpaceX weer mag vliegen. En dat komt niet op het beste moment.

Precies op het moment dat SpaceX de beurs op wil, heeft de FAA besloten dat een lancering er even niet inzit. Er wordt nu onderzoek gedaan door SpaceX en voordat er toestemming wordt verleend door de FAA gaat de nieuwe Starship de lucht even niet in.

Starship v3

De eerste grote test met de derde versie van Starship verliep naar de buitenwereld toe op rolletjes, maar de luchtvaartorganisatie denkt daar anders over. Dat is een onderzoek gestart. Er zou iets mis zijn gegaan toen de boosters neerkwamen in de Golf van Mexico. Ze zouden niet genoeg tegengas hebben kunnen geven en te hard zijn neergekomen op een risicovolle plek, stelt de FAA. Het zorgde er zelfs voor dat er vijf vluchten vanaf het nabijgelegen vliegveld vertraging opliepen. Het onderzoek houdt in dat SpaceX bekijkt wat er is gebeurd en dit rapporteert aan de FAA. Het ruimtebedrijf moet er ook bij vermelden wat het gaat doen om het probleem te fiksen. Als dat is gedaan en goedgekeurd, dan pas kan er weer worden bekeken wanneer een volgende lancering plaatsvindt. Er moet waarschijnlijk naar de stuwingsmechismen worden gekeken, omdat die niet deden wat ze moesten doen toen het gevaarte naar beneden kwam. Het zal de beursgang waarschijnlijk niet groots beïnvloeden, maar het kan een smetje zijn op het feestje bij de Nasdaq.