©Apple

©Apple

Apple werkt mogelijk aan nieuwe abonnementsvormen in Apple Music

Praat mee!

Apple lijkt te experimenteren met een opvallende wijziging in Apple Music. In de beta-versie van de Android-app zijn verwijzingen gevonden naar mogelijke nieuwe abonnementsvormen met verschillende toegangsniveaus.

De ontdekking werd gedaan door ontwikkelaar en leaker Aaron Perris, die op X schreef over verborgen teksten in de app. Daarin wordt onder meer gesproken over ‘premium toegang’ en een foutmelding waarin staat dat een gebruiker een ‘skip limiet' heeft bereikt: er kunnen dan geen nummers meer worden overgeslagen.

Verschillende mogelijkheden

Wat die signalen precies betekenen is nog onduidelijk. Mogelijk test Apple een systeem met meerdere abonnementslagen, maar het is ook denkbaar dat het gaat om interne functies of een experiment dat niets met een publieke lancering te maken heeft.

Als het wel om nieuwe abonnementen gaat, zou dat een opvallende stap zijn. Tot nu toe heeft Apple Music geen gratis versie, in tegenstelling tot concurrenten als Spotify, waar juist beperkingen een belangrijk onderdeel zijn van het gratis model.

Topman uitte nog kritiek op gratis muziek streamen

Opvallend is dat Apple Music-topman Oliver Schusser onlangs nog kritiek uitte op gratis muziekstreaming. In een interview met Bloomberg noemde hij 'gratis' zelfs ‘een slecht idee', en benadrukte hij dat Apple Music juist bewust zonder gratis tier opereert.

Flexibilisering van abonnementsmodel?

De ontdekking lijkt daarom meer te suggereren dat Apple toch nadenkt over flexibilisering van het abonnementsmodel. Ze kunnen bijvoorbeeld de richting inslaan van goedkopere varianten, beperkte toegang of een hybride model. Maar dat is nog niet bekend.

Apple zelf heeft niet gereageerd op de vondst. De wijzigingen zijn vooralsnog alleen zichtbaar in een testversie van de Android-app, wat erop kan wijzen dat het om vroege interne experimenten gaat.

Meer lezen over Apple? Download dan onze app!