©Unsplash

SpaceX gaat voor 4 miljard dollar satellieten met een raketvolgsysteem bouwen
SpaceX heeft van de Amerikaanse overheid een contract ter waarde van 4 miljard dollar gekregen om satellieten te bouwen met een raketvolgsysteem. Het gaat om zogeheten Golden Dome-satellieten die president Trump als een belangrijke schakel ziet voor defensie.
Het Pentagon gunt SpaceX een contract van 4,16 miljard dollar om satellieten te maken die raketten kunnen volgen. Ze maken onderdeel uit van Golden Dome, het nieuwe defensiesysteem van Donald Trump. Zo kunnen er doelen vanuit de ruimte worden gedetecteerd en gevolgd. De Amerikaanse Space Force is er al langer mee bezig en heeft SpaceX ook eerder al voor andere onderdelen van de Golden Dome gestrikt.
Golden Dome
De Golden Dome is ongeveer zoals de Iron Dome van Israel, het geavanceerde raketafweersysteem dat is bedoeld om inkomende raketten en drones in de lucht te onderscheppen. Het is al sinds 2011 operationeel. In Nederland heet het ook wel IJzeren Koepel, dus dat zou die van Amerika de Gouden Koepel maken. SpaceX gaat in ieder geval naast de satellieten prototypen ontwikkelen voor interceptors in de ruimte. Het heeft daarnaast 2,29 miljard dollar toegekend gekregen om het datanetwerk te ontwikkelen.
Er zijn voors en tegens bij het Golden Dome-concept. Sommige experts vragen zich af of het de dreiging van een nucleaire oorlog niet juist groter maakt. Space Force-generaal Michael Guetlein zegt dat het nieuwe systeem eind 2028 gedeeltelijk operationeel zal zijn. Ook zijn er mensen die hun twijfels hebben bij de band tussen Elon Musk en president Trump. In totaal is er 25 miljard dollar beschikbaar gesteld om het Golden Dome-systeem te bouwen. Lees ook meer in ons artikel over de rol van Northrop Grumman bij dit monsterproject.
















