©ABNAMRO/BUUT

©ABNAMRO/BUUT

ABN AMRO laat nu ook 10-jarigen betalen met hun smartphone

Praat mee!

Betalen met je smartphone is tegenwoordig de standaard. Althans, voor iedereen die ouder is dan 16 jaar. Als je jonger bent, loop je namelijk tegen een minimumleeftijd aan. Daar komt nu echter verandering in dankzij BUUT Pay: een nieuwe mobiele betaalfunctie van BUUT, de jongerenbank van ABN AMRO.

Als je jonger bent dan 16 jaar, is het in Nederland eigenlijk niet mogelijk om met je smartphone te betalen. Apple Pay en Google Pay hanteren hier namelijk een minimumleeftijd van 16 jaar. Daardoor kunnen kinderen wel een eigen betaalrekening en pinpas hebben, maar niet zomaar met hun smartphone afrekenen. BUUT gaat dat veranderen met een eigen Wallet en BUUT Pay.

Het betalen via deze Wallet door middel van BUUT Pay werkt zoals je gewend bent van Apple Pay en Google Pay: je houdt de smartphone bij de betaalautomaat en bevestigt de betaling met de beveiliging van de telefoon, zoals een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Zo kunnen ook jongeren vanaf 10 jaar voortaan met hun smartphone betalen.

Meer gemak voor tieners, meer toezicht voor ouders

De Wallet van BUUT lijkt dus op de digitale wallets die je kent, maar er zijn zeker verschillen. Het opvallendste verschil zit in de manier waarop jongeren betalen. In de BUUT Wallet zien zij hun beschikbare betaalpotjes en kiezen ze zelf uit welk potje het geld komt. Denk bijvoorbeeld aan kleedgeld, snacks of andere uitgaven. Daarmee wil BUUT jongeren niet alleen laten betalen met hun telefoon, maar ze ook bewuster laten omgaan met digitaal geld.

Dit is dan ook meer dan alleen een manier om het voor tieners makkelijker te maken om geld uit te geven. BUUT probeert een balans te vinden tussen gemak en financiële opvoeding. Om die reden worden ook ouders nauw betrokken. Zij bepalen of BUUT Pay wordt geactiveerd en kunnen vervolgens via de BUUT-app inzicht houden in de uitgaven van hun kind, limieten instellen en het betaalgedrag begeleiden.

ABN AMRO laat jongeren met hun smartphone betalen

Dat is tegenwoordig blijkbaar geen overbodige luxe meer, want mobiel betalen wordt steeds normaler. Volgens BUUT werd in 2025 bijna de helft van de betalingen in Nederland gedaan met een telefoon of smartwatch. Tegelijkertijd heeft 95 procent van de 12-jarigen al een smartphone, terwijl zij voor dagelijkse betalingen vaak nog op een pinpas zijn aangewezen. BUUT Pay moet dat gat nu dus gaan opvullen.