©Unsplash

©Unsplash

Vrienden die nooit tikkies betalen gaan een hekel hebben aan iOS 27

Praat mee!

Apple zal tijdens de aankomende WWDC een betaalfunctie voor iOS 27 introduceren waarmee je gemakkelijk rekeningen kunt delen. Tenminste, als we de geruchten mogen geloven. De iPhone verandert daardoor meer in een concurrent voor bijvoorbeeld Tikkie.

Naar verluidt werkt het systeem als volgt: via de camera scan je een bonnetje in, waardoor het losse items kan herkennen en ook zaken als btw of fooi doorberekent. Vervolgens koppelt het bedragen aan personen. Betalingsverzoeken en transacties verlopen daarna via apps Apple Cash (niet beschikbaar in Nederland), Wallet en de Berichten-app, met authenticatie op de Apple Watch.

Naast deze tool introduceert Apple een api-achtige functie (api’s zijn tools voor ontwikkelaars) in Wallet waarmee je zelf eigen digitale passen en credentials kunt genereren. Dit zijn allemaal belangrijke stappen om de retentie van iOS te verhogen. Daarmee houdt het bedrijf je gevangen in de Apple-omgeving onder het mom van gemak en veiligheid.