©Unsplash

Nadert het einde voor dit razend populaire cameramerk?
Door de RAM-crisis zien partijen verdeeld over de hele elektronica-industrie hun toekomst met onzekerheid tegemoet. Bedrijven verhogen de prijzen van producten die geheugen en opslag aan boord hebben, maar in het geval van het populaire cameramerk GoPro is er iets heel anders aan de hand: het bedrijf overweegt verkoop. Lukt dat niet, dan kan het over een paar jaar weleens afgelopen zijn met GoPro.
Volgens documenten die GoPro heeft ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder SEC zijn er intern ernstige zorgen over het voortbestaan van het bedrijf. Men kampt momenteel al met tegenvallende omzet bij GoPro en daar komen de geheugentekorten nog eens bovenop. De prijzen voor RAM zijn ‘ongekend’ gestegen, zo valt te lezen in de brief aan de SEC, en stabiliteit in die prijzen is voorlopig niet in zicht. Volgens GoPro gaat het om stijgingen van 80 tot 115 procent in de laatste week van maart, die een kettingreactie in gang kunnen zetten waar het cameramerk lastig uit kan komen.
In april meldden leveranciers dat zij minder geheugen zouden leveren, wat voor GoPro resulteert in minder cameraproductie en dus ook verkoop. Om die reden maakte het bedrijf bekend bijna een kwart van het personeel te gaan ontslaan, maar nu wordt betwijfeld of dat plan op tijd kan worden uitgevoerd én of het überhaupt genoeg is om het tij te keren. De bestelling van materialen anders dan RAM en opslag, bestemd voor de productie van GoPro-producten, is namelijk al gedaan en die kan nu niet meer gecanceld worden. Het zou gaan om 24,5 miljoen dollar aan bestaande bestellingen.
Zonder verkoop kan het in twaalf maanden klaar zijn
Daarnaast zegt het bedrijf indicaties te hebben dat er in de afgelopen twee maanden minder vraag was naar producten van GoPro dan verwacht. Als gevolg lopen de verliezen op, waardoor afspraken met schuldeisers over bijvoorbeeld winstdoelstellingen in gevaar komen. Verwacht wordt dat zij in dat geval hun geld sneller terug willen hebben. GoPro zegt in gesprek te zijn met de financiers in kwestie en daarnaast overweegt het om bedrijfsonderdelen van de hand te doen.
Ze houden er wel serieus rekening mee dat de verkoop niet kan slagen. GoPro maakt al jaren meer kosten dan dat het opbrengt, waardoor er financieel verlies wordt geleden. Adviseurs van GoPro verkennen momenteel de mogelijkheden om onderdelen van het bedrijf te verkopen aan spelers in de defensie- en luchtvaartsectoren. Slaagt geen enkele poging tot verkoop, dan zal GoPro “zijn activiteiten aanzienlijk verminderen, herstructureren, helemaal staken, of bescherming te zoeken onder de federale faillissementswetten.”
















