©Unsplash

©Unsplash

Zonnepanelen dimmen tijdens piekuren? Enexis wil je ervoor betalen

Update: 2 juni 2026 om 15:00
1Reacties

Enexis gaat tienduizenden huishoudens met zonnepanelen proberen te verleiden hun zonnepanelen te dimmen. Tijdens piekuren op het stroomnet kunnen zij de teruglevering van stroom uit hun zonnepanelen laten reguleren, tegen een vergoeding voor de gemiste opbrengst. Op die manier hoopt de netbeheerder de druk op het stroomnet te verminderen.

Enexis voerde vorig jaar al een proef uit met het dimmen van zonnepanelen, samen met de dienst Zonnedimmer. Die kan de omvormers van zonnepanelen bij huishoudens tijdelijk en op afstand dimmen, waardoor de woning minder stroom teruggeeft aan het elektriciteitsnet. Bij grote zon- en windparken gebeurt dit al langere tijd, maar wel op verzoek. Na de succesvolle proef van vorig jaar in Helmond en Waalkwijk, rolt Enexis de dienst breder uit in gebieden waar de krapte op het stroomnet het meest nijpend is.

Ongeveer 55.000 huishoudens met zonnepanelen in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg komen in aanmerking voor het project. Zijn hun omvormers geschikt voor gebruikt met Zonnedimmer, dan krijgen zij een brief van Enexis waarmee zij zich kunnen aanmelden. Deelname is volgens Enexis vrijwillig. Tijdens de proef vorig jaar kregen huishoudens een vergoeding van 30 eurocent per kilowattuur voor gemiste opbrengst tijdens de piekuren tussen 11.00 uur en 15.00 uur. Of dat tarief ook voor de bredere uitrol geldt, is nog niet bekend.

Geen rekening houden met eigen verbruik

Wie meedoet met het project van Enexis krijgt toegang tot de Zonnedimmer-app. Daarmee kunnen huishoudens zien wanneer hun zonnepanelen worden gedimd. Zonnedimmer koppelt zijn app aan de omvormer en stuurt die vervolgens namens Enexis aan. De dienst berekent ook de opwekking die is gedimd en betaalt die vervolgens uit. Omdat alle panelen in een deelnemend gebied volgens hetzelfde percentage worden gedimd, houdt Zonnedimmer geen rekening met je eigen verbruik.

Daarom is het belangrijk dat huishoudens weten wat zij aan zelf opgewekte stroom verbruiken. Als tijdens het dimmen veel stroom wordt gebruikt in jouw woning, bijvoorbeeld voor de airco of het opladen van een elektrische auto, dan neem je mogelijk extra kWh’s af van het elektriciteitsnet en daar betaal je gewoon voor. De vergoeding van Enexis moet dat goedmaken, maar dat is dus wel afhankelijk van je energiecontract. Zonnedimmer zegt vanaf eind juni wel een dongle op de markt te brengen waarmee gedimd kan worden op basis van de stroom die je zelf niet gebruikt.