©Xpeng

©Xpeng

Het vertrouwen én wantrouwen in AI botst, denkt Xpeng

Praat mee!

We gebruiken AI massaal, maar vertrouwen we het ook echt? Daar lijkt nog iets te zitten. In plaats van ons massaal overgeven, zijn we kritisch.

Volgens een nieuwe studie in opdracht van Xpeng wringt daar precies de schoen. Europeanen begrijpen kunstmatige intelligentie prima en gebruiken het dagelijks, maar zodra diezelfde technologie het stuur overneemt, slaan de twijfels toe.

Uit het onderzoek, uitgevoerd in zes Europese landen, blijkt dat maar liefst 82 procent van de respondenten zegt bekend te zijn met AI. Toch voelt slechts 21 procent zich comfortabel met zogeheten ‘Physical AI’. Dit zijn systemen die actief ingrijpen in de echte wereld, zoals zelfrijdende auto’s. Slechts 13 procent geeft aan zonder aarzelen in een autonome auto te stappen.

Rijhulpsystemen tot op bepaalde hoogte oke

Ondertussen vertrouwen veel Europeanen op de (al dan niet verplichte) rijhulpsystemen. Functies zoals adaptieve cruise control en rijstrookassistentie worden door bijna de helft van de ondervraagden als prettig ervaren. De grens ligt dus niet bij technologie zelf, maar bij controle. Zolang de mens de baas blijft, is het goed. 

Zodra die controle verdwijnt, kantelt het beeld. Meer dan de helft van de Europeanen geeft aan weinig vertrouwen te hebben in AI binnen de auto-industrie. De grootste angst is het verlies van menselijke controle. Een vraag stellen in ChatGPT is toch wat anders dan je overgeven aan AI in de auto. Je zit tussen overig verkeer en een ongeluk zit in een klein hoekje. Misschien komt daar die voorzichtigheid van de Europeanen vandaan.

Chinezen zijn minder moeilijk

De studie legt ook een duidelijke kloof bloot tussen Europa en China. Waar Europeanen terughoudend zijn, staat in Chinese steden zo’n 70 procent open voor volledig autonome voertuigen. Daar speelt vertrouwen in technologiebedrijven een grotere rol, net als het geloof dat AI daadwerkelijk bijdraagt aan veiligheid en duurzaamheid.

Meer dan de helft van de respondenten zegt overigens positiever te worden over AI in mobiliteit als aantoonbaar is dat het duurzamer en veiliger is. Maar die bewijzen ontbreken volgens veel consumenten nog.

Vooralsnog houden Europese automobilisten liever de touwtjes zelf in handen. AI vinden we prettig en verwelkomen we, maar met mate en tot op zekere hoogte. In elk geval voor nu.