3,5 miljoen dollar voor Nederlandse game-investeerder

3,5 miljoen dollar voor Nederlandse game-investeerder

16-08-2017 06:08 Laatste update: 26-04-2018 18:43

Het Amerikaanse mediabedrijf achter Discovery, Wired en Vogue steekt 3,5 miljoen dollar in Good Shepherd: een bedrijf uit Voorschoten dat investeert in kleinere games.

Hard West, Transport Fever, Oh...Sir!: allemaal games waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben. Toch zijn deze spellen allemaal winstgevend en hebben investeerders er een mooi rendement mee gehaald.

Dat is het gouden ei van Paul Hanraets. Zijn bedrijf Good Shepherd (voorheen Gambitious) is een uitgeverij van games waar iedereen in mee kan investeren. Game-ontwikkelaars melden zich met een investeringsverzoek, Good Shepherd garandeert dat de investering er gaat komen en zoekt via het platform investeerders.

Een soort crowdfunding, maar alleen voor voor mensen die bereid zijn minimaal 2200 euro te investeren. In ruil daarvoor krijgen ze een deel van de winst.

Bescheiden hits

In de afgelopen twee jaar zijn er veertien games gepubliceerd, waarvan er negen binnen een paar maanden winstgevend waren en de overige vijf waarschijnlijk break-even gaan draaien. Acht games zijn op dit moment in ontwikkeling.

Grootste hit was het 'beledigingsspel' Oh...Sir!, geïnspireerd op Monty Python. In de game moeten mensen elkaar zo goed mogelijk beledigen. "Een kleine simpele game, die in een paar maanden tijd voor een verdubbeling van de investering heeft gezorgd", zegt Hanraets.

Uitleg van de game Oh...Sir!

Iedere investeerder kreeg dus dubbel zijn inleg terug. "Een game hoeft geen one hit homerun te zijn om er toch goed aan te kunnen verdienen."

Grotere projecten

Bij het bedrijf werken nu elf mensen, maar dat gaat de komende tijd flink groeien. Met deze investering wil het bedrijf niet alleen meer, maar ook grotere projecten aan gaan pakken. "Onze investeringen liepen tot 500.000 euro, maar dat schroeven we nu op tot 1.000.000 euro."

Dat klinkt veel, maar in vergelijking met de spellen van Electronic Arts (FIFA) en Rockstar (Grand Theft Auto) is het een schijntje. De laatste GTA kostte naar verluidt 137 miljoen dollar om te maken en 128 miljoen dollar om in de markt te zetten.

Geen Nederlandse ontwikkelaars

Tussen de 22 huidige games van Good Shepherd zit geen enkele Nederlandse ontwikkelaar. Erg jammer, vindt Hanraets. "Er zit zeker wel talent in Nederland, maar er is maar een handjevol dat zich richt op entertainment. De meeste Nederlandse ontwikkelaars maken vooral zakelijke toepassingen."

Daar komt bij: de concurrentie is moordend. "We krijgen zo'n honderd aanvragen per week binnen." Minder dan 1 procent haalt uiteindelijk de eindstreep.