Aandeelhouders zetten Facebook onder druk over aanpak nepnieuws

Aandeelhouders zetten Facebook onder druk over aanpak nepnieuws

17-04-2017 12:31 Laatste update: 26-04-2018 21:49

Aandeelhouders van Facebook willen weten hoe nepnieuws een bedreiging voor de democratie en het bedrijf zelf kan zijn.

Facebook staat al maanden flink onder druk vanwege het verspreiden van nepnieuws via het sociale netwerk. Ook zijn aandeelhouders maken zich daar nu druk over. Uit een vooraankondiging voor de aandeelhoudersvergadering van 1 juni blijkt dat aandeelhouders het onderwerp nepnieuws op de agenda willen plaatsen. 

De aandeelhouders schrijven dat Facebook 'hoogst kwetsbaar' is voor de makers van 'fake news' omdat die het algoritme van Facebook proberen te bespelen om zelf clicks te krijgen. Het voorstel van de aandeelhouders is onder meer het gevolg van de stortvloed aan nepberichten rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. 

'We doen al genoeg'

Facebook ontraadt het onderzoek, het bedrijf doet er al genoeg aan en vindt verder onderzoek daarom onnodig en niet van toegevoegde waarde voor de aandeelhouders. Facebook probeert nepnieuws al aan te pakken door gebruikers te waarschuwen als een bericht door andere gebruikers of derde partijen als onzin is bestempeld. Zo'n bericht krijgt dan het label 'onjuist'.

Ook werkt het bedrijf in de VS, Duitsland, Frankrijk en Nederland samen met factcheckers. In ons land werkt het daarvoor samen met Nu.nl en de Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden.

Google en Apple

Google maakte onlangs bekend dat het met behulp van professionele factcheckers zoekresultaten gaat voorzien van informatie over het waarheidsgehalte van de berichten die je vindt met Google Search en Google News. Apple-baas Tim Cook noemde de online verspreiding van nepnieuws onlangs één van de grote problemen van deze tijd.