AH start proef met navigatie-app

AH start proef met navigatie-app

28-03-2018 08:35 Laatste update: 09:57

Na het invoeren van een boodschappenlijstje maakt een nieuwe app van Albert Heijn een route door de winkel.

"Op dit moment ontwikkelen wij samen met Philips en een andere partner Aisle411 een applicatie om in onze winkel te kunnen navigeren", zegt een woordvoerder van Albert Heijn desgevraagd na berichtgeving van Distrifood. Het werkt als een soort Google Maps, maar dan voor binnen, legt ze uit. "De winkel is digitaal nagebouwd als plattegrond, en daarop navigeer je met een blauwe stip naar het item dat je zoekt."

Proef in Hoofddorp

De proef gaat op 7 mei van start in een winkel in Hoofddorp en staat in Nederland nog in de kinderschoenen. "We willen vooral te weten komen of er behoefte bij de gebruiker is aan een dergelijke applicatie en hoe nauwkeurig de technieken voor indoor navigatie zijn", zegt ze.

De test wordt gedaan met een app van Aisle411, een Amerikaans bedrijf met een Europees hoofdkantoor in Nederland. De bedoeling is dat klanten van de nieuwe AH in Hoofddorp de app een paar maanden gaan testen, zegt Gerben Roseboom, strategisch adviseur bij de Nederlandse vestiging van Aisle411.

De route kan bepaald worden aan de hand van een boodschappenlijstje. Dat kan handig zijn voor mensen die zo efficiënt mogelijk boodschappen willen doen en voor klanten die het bijvoorbeeld moeilijk vinden om een potje mierikswortel te vinden en dat niet goed durven vragen, zegt hij.

Leds

Aisle411 heeft al een vergelijkbaar systeem geïntroduceerd bij de Amerikaanse supermarkt Walgreens en er loopt ook een proef bij Walmart. De locatie wordt binnen bepaald met bluetooth-beacons of via visible light communication, een techniek van Philips die gebruikmaakt van leds.  

Supermarkten zijn volgens Roseboom vooral in de technologie geïnteresseerd om de winkelervaring van klanten te verbeteren. Toch zijn er nog andere redenen om voor een route-app te kiezen. "Je kan er bijvoorbeeld aanbiedingen in aanprijzen via pop-ups", zegt Roseboom. Iets dergelijks heeft Jumbo ook getest

De Nederlandse app gaat er ongeveer zo uitzien als deze app die Philips en Aisle411 introduceerden in Dubai. De test wordt in eerste instantie gedaan zonder scanfunctie.


Omzetstijging

Die aanbiedingen in combinatie met het makkelijker vinden van producten zorgen in de VS voor een omzetstijging. Klanten die de app gebruiken leggen zo'n 5 procent meer boodschappen in hun mandje, zegt Roseboom. In één extreem geval was dat zelfs 34 procent meer, zegt hij. "Maar dat is echt een uitzondering."

De technologie maakt het in principe ook mogelijk om mensen bijvoorbeeld langs het chips- en snoepschap te sturen, maar dat zal in de praktijk niet gebeuren, zegt Roseboom. "Als mensen zich misbruikt voelen dan zijn ze er snel klaar mee."

Schat aan data

Dirk Mulder, sectoreconoom bij ING, is enthousiast over de technologie en ziet sowieso twee voordelen. Aan de ene kant wordt een consument geholpen om zo snel mogelijk weer buiten te staan.

"Daarvoor in de plaats krijgt Albert Heijn heel veel data", zegt Mulder. En dat is weer handig om veel te weten te komen over de consument: hoe die loopt door de winkel, waar naar wordt gezocht en bijvoorbeeld hoe boodschappenlijstjes veranderen.

Daarmee kan je dan gerichte aanbiedingen doen maar ook bijvoorbeeld slimmer inkopen, denkt Mulder. Het wordt makkelijker om te zien wat de effecten van het weer en seizoenen zijn op koopgedrag en daar kun je dan de winkelvoorraden op afstemmen.

Consument wil verleid worden

Ook kun je proberen restvoorraden kwijt te raken door bijvoorbeeld aan het eind van de dagaanbiedingen voor kip te sturen naar mensen die veel kip kopen. Dat is ook een goede manier om mensen toch nog naar de winkel te lokken, denkt Mulder.     

Zitten mensen wel te wachten op al die extra uitgaven in de supermarkt? Mulder denkt van wel. "We laten ons allemaal nog steeds graag verleiden."