Nieuws

'Amazon test advertenties via spraakassistent Alexa'

donderdag 04 januari 2018 10:57

Amazon zou gesprekken voeren met bedrijven om hen te laten betalen voor een voorkeurspositie.

De spraakassistentsoftware Alexa van Amazon wordt op steeds meer plekken gebruikt. Het begon bij de eigen speaker Echo, maar ondertussen kan de software in zo goed als alle audioapparaten worden verwerkt.

Dat geeft Amazon veel macht en mogelijkheden. Volgens nieuwssite CNBC werkt de techgigant nu aan de optie om advertenties via het platform te verkopen. Het zou onder andere in gesprek zijn met multinational Procter & Gamble, eigenaar van onder andere Always, Ariel, Pringles, Gillette en Oral-B.

Tactieken

Amazon is naar het schijnt verschillende tactieken aan het bespreken om advertenties in de software te verwerken. Zo zou er een specifiek merk genoemd kunnen worden als een gebruiker vraagt hoe hij een vlek uit het tapijt krijgt. Ook onderzoekt het of bedrijven bereid zijn meer te betalen voor een hogere plek in de zoekresultaten als een klant via de spraaksoftware winkelt.

Amazon ontkent

Een eerder experiment ging over derde partijen toegang te geven tot een aankoopgeschiedenis van klanten, om gerichter te kunnen adverteren. Een woordvoerder van Amazon ontkent dat er plannen zijn om advertenties toe te voegen aan Alexa.

Ook in Nederland

Sinds vorige maand zijn de slimme Echo-speaker van Amazon, met daarop Alexa, ook in Nederland beschikbaar. Daarvoor moet je wel naar de Duitse site. Ook spreekt de speaker geen Nederlands.

Bram blogt bij Bright. Hij is ook mede-uitbater van het Torpedo Theater in Amsterdam.

Nieuwsbrief