App VeiligeBuurt krijgt half miljoen investering

App VeiligeBuurt krijgt half miljoen investering

28-04-2017 06:27 Laatste update: 26-04-2018 21:49

Een Nederlandse app om buren te waarschuwen bij inbraakgevaar of brand krijgt 500.000 euro groeikapitaal van de Duitse energiegigant RWE.

Voor velen is de buurtwhatsappgroep zowel een zegen als een bron van frustratie. De chatgroep die bedoeld is om elkaar te waarschuwen in noodgevallen, wordt dikwijls voor wissewasjes of reclame gebruikt. Met als gevolg dat mensen de groep verlaten of op stil zetten. "En als je de notificaties voor de groep uitzet, dan schiet de app zijn doel voorbij. Dan kun je niet meer gealarmeerd worden", zegt Tim van Belkom, medeoprichter van VeiligeBuurt.

Samen met vrienden bouwde hij de app VeiligeBuurt. "De kracht van een buurtappgroep is duidelijk: mensen komen meer met elkaar in contact en het zorgt voor 30 procent minder inbraken." Maar de ergernissen moesten worden weggenomen.

Privacy beschermen

Dat doet de app door beter de privacy van de gebruikers te beschermen. "Voor de huidige buurtpreventiegroepen moet je elkaar al kennen. Of je moet een telefoonnummer of mailadres met elkaar delen. Dat hoeft niet bij ons.” Een ander punt is dus dat mensen zich overdonderd voelen bij te veel berichten. "Valt een vermiste kat onder veiligheid? Voor sommige mensen is het spam, maar voor andere weer niet. Bij ons kan je kiezen wat voor meldingen je wil krijgen."

Campagne

De voordelen zijn duidelijk, maar de kunst is om genoeg mensen in de app te krijgen. "We hebben nu 27.000 mensen die de app geïnstalleerd hebben. Dat moeten er veel meer gaan worden." De half miljoen euro, gekregen van het innovatielab van de Duitse energieleverancier RWE, moet daar voor zorgen. "Een kleine 2 ton gaat op aan het verder ontwikkelen van de app. Daarnaast gaan we in de zomer campagne voeren."

Dat gebeurt zowel op lokaal niveau, met het motiveren dat wijkagenten en gemeentes de app gaan aanbevelen, als op nationaal niveau. Een heuse veiligheidsexpert-BN'er gaat de app promoten. "Wie het is, vertellen we nog niet."

Interessant voor verzekeraars

Slaat het vervolgens in Nederland aan, dan liggen de plannen voor uitbreiding naar het buitenland al klaar. Dan wordt het ook interessant om geld mee te verdienen. "De app was, is en blijft altijd gratis voor gebruikers. Maar voor bijvoorbeeld verzekeraars zou het interessant kunnen zijn om zich aan ons te verbinden. 30 procent minder inbraken betekent ook 30 procent minder claims."